Je webwinkel is geopend en je bent klaar om te verkopen. Nu moeten de klanten je nog vinden en dus is het zaak om te werken aan de zichtbaarheid online en offline. Je moet gezien worden om klanten te trekken.

Zichtbaarheid online en offline, wat is beter?

Om goed zichtbaar te worden voor je klanten is het geen kwestie van kiezen, maar werkt juist de combinatie van online en offline zichtbaarheid het beste. Waarom? Mensen kopen nog steeds van mensen. Je klant wil dus weten wie jij bent. Daarom zul je jezelf moeten laten zien online via onder andere sociale media, maar zeker ook offline door bijvoorbeeld op markten en beurzen te gaan staan of je te laten interviewen door een plaatselijke krant.

Zichtbaarheid online en offline - Jouw webwinkel coach

Maak reclame voor jezelf

De makkelijkste en goedkoopste manier om je zichtbaarheid te vergroten ben jij. Jij bent het “uithangbord” van je webwinkel. Maak daar dus ook gebruik van en maak reclame voor jezelf bij vrienden, familie, kennissen, op de sportclub, op het schoolplein, in het café en overal waar het maar kan. Zorg dat je altijd visitekaartjes bij je hebt om uit te delen zodat de mensen die jou al kennen – wat al een stap gewonnen is – naar je webwinkel gaan en bij je gaan shoppen.

De zoekmachine

Om je zichtbaarheid te verbeteren is het optimaliseren van de vindbaarheid in de zoekmachine een absolute must. Door op je pagina’s duidelijke teksten en kopteksten te hebben en goede meta titel en omschrijvingen te gebruiken, vergroot je sterk de kans dat je gevonden wordt. Ook kun je gebruik maken van Google Adwords of Google shopping om bovenaan de eerste pagina van Google te komen.

Als over zoekmachines wordt gesproken, wordt vooral Google genoemd. Ook ik adviseer je om je op Google te richten. De reden is heel simpel, Google heeft in Nederland (maar ook in de rest van Europa) veruit het grootste marktaandeel.

Zoekmachines marktaandelen in Nederland - Hoe start ik een webwinkel

Bron: Pure-im.nl (marktaandelen Q2-2016)

Sociale media

Tegenwoordig kun je er niet meer om heen, sociale media. Als je jouw klanten wil bereiken zul je op sociale media aanwezig moeten zijn. Een ideale combinatie is er niet, althans niet een standaard. Want elke webwinkel is anders en heeft een andere doelgroep. Ook is het niet nodig overal aanwezig te zijn. Door doelgroep onderzoek te doen weet je waar jouw doelgroep het meest te vinden is.

Sociale media in Nederland anno 2016 - Hoe start ik een webwinkel

Bron: Marketingfacts.nl

WhatsApp heeft inmiddels in Nederland qua populariteit Facebook ingehaald, echter is adverteren en klanten bereiken via dit medium nog lastig. Facebook is dan een beter alternatief. Richt jij jezelf op zakelijke klanten, dan kun je beter aanwezig zijn op LinkedIn en Twitter. Zo heeft elke sociaal media kanaal zijn voors en tegens.

Bloggen

Bloggen is een “must” voor een webwinkelier. Via een blog kun je jouw kennis delen met je (toekomstige) klanten. Je kunt laten zien dat ze bij jou echt aan het juiste adres zijn. Deel tips, foto’s ter inspiratie, uitleg over een product, trends, leuke bijpassende producten die passen bij jouw producten en webwinkel. Ook kun je het blog gebruiken om uitgebreid antwoord te geven op vragen van je klanten. Door te zorgen voor inhoudelijk goede content trek je meer klanten naar je webwinkel. En dat niet alleen. Google houdt van goede content en een artikel op je blog met de juiste zoekwoorden zal dan dus ook zorgen voor betere vindbaarheid en positionering.

Persberichten versturen

Een goede manier om naamsbekendheid te creëren en aandacht voor je webwinkel en producten te krijgen is het versturen van persberichten. Dit kun je zelf doen, maar ook zeker via gespecialiseerde bureaus. Dit laatste heeft misschien nog wel de voorkeur omdat de bureaus de juiste contactpersonen voor zowel online (blogs) als offline (bladen, kranten) kennen en weten te bereiken. Een investering die zeker de moeite waard is.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: Het E-book Handige websites en apps met 22 handige websites en apps die allemaal gratis te gebruiken zijn en jou helpen bij het beheren en verbeteren van je website en sociale media kanalen!

Het is gelukt! Binnen 10 minuten ontvang je jouw gratis download.