fbpx

Je website staat online en je bent klaar om je producten of diensten te verkopen. Nu moeten de klanten je nog vinden en dus is het zaak om te werken aan de zichtbaarheid online en offline. Je moet gezien worden om klanten te trekken.

Zichtbaarheid online en offline _ #seotip _ Praktische tips en informatie over website maken en onderhouden, SEO en e-mailmarketing _ Jouw technische coach

Zichtbaarheid online en offline, wat is beter?

Om goed zichtbaar te worden voor je klanten is het geen kwestie van kiezen, maar werkt juist de combinatie van online en offline zichtbaarheid het beste. Waarom? Mensen kopen nog steeds van mensen. Je klant wil dus weten wie jij bent. Daarom zul je jezelf moeten laten zien online via onder andere sociale media, maar zeker ook offline door bijvoorbeeld op markten en beurzen te gaan staan, aanwezig te zijn op netwerkbijeenkomsten of je te laten interviewen door een plaatselijke krant of online platform.

Maak reclame voor jezelf

De makkelijkste en goedkoopste manier om je zichtbaarheid te vergroten ben jij. Jij bent het “uithangbord” van jouw online onderneming. Maak daar dus ook gebruik van door reclame voor jezelf te maken bij vrienden, familie, kennissen, op de sportclub, op het schoolplein, in het café en overal waar het maar kan. Zorg dat je altijd visitekaartjes bij je hebt om uit te delen zodat de mensen die jou al kennen – wat al een stap gewonnen is – naar je website gaan en diensten of producten bij je afnemen.

De zoekmachine

Om je zichtbaarheid te verbeteren is het optimaliseren van de vindbaarheid in de zoekmachine een absolute must. Door op je pagina’s duidelijke teksten en kopteksten te hebben en goede meta titel en omschrijvingen te gebruiken, vergroot je sterk de kans dat je gevonden wordt. Ook kun je gebruik maken van Google Adwords of Google shopping om bovenaan de eerste pagina van Google te komen.

Als over zoekmachines wordt gesproken, wordt vooral Google genoemd. Ook ik adviseer je om je op Google te richten. De reden is heel simpel, Google heeft in Nederland (maar ook in de rest van Europa) veruit het grootste marktaandeel.

Sociale media

Tegenwoordig kun je er niet meer om heen, sociale media. Als je jouw klanten wil bereiken zul je op sociale media aanwezig moeten zijn. Een ideale combinatie is er niet, althans niet een standaard. Want elke onderneming is anders en heeft een andere doelgroep. Ook is het niet nodig overal aanwezig te zijn. Door doelgroep onderzoek te doen weet je waar jouw doelgroep het meest te vinden is.

WhatsApp heeft inmiddels in Nederland qua populariteit Facebook ingehaald, echter is adverteren en klanten bereiken via dit medium nog lastig. Facebook is dan een beter alternatief. Richt jij jezelf op zakelijke klanten, dan kun je beter aanwezig zijn op LinkedIn en Twitter. Denk verder ook eens na over het gebruik van Pinterest en YouTube. Deze kanalen worden steeds meer ingezet als zoekmachine.

Bloggen

Bloggen is een “must” voor een online ondernemer. Via een blog kun je jouw kennis delen met je (toekomstige) klanten. Je kunt laten zien dat ze bij jou echt aan het juiste adres zijn. Deel tips, foto’s ter inspiratie, uitleg over een product of dienst en trends. Ook kun je het blog gebruiken om uitgebreid antwoord te geven op vragen van je klanten. Door te zorgen voor inhoudelijk goede content trek je meer klanten naar je website. En dat niet alleen. Google houdt van goede content en daarom zal een blog met de juiste zoektermen ook zorgen voor betere vindbaarheid en positionering.

Persberichten versturen

Een goede manier om naamsbekendheid te creëren en aandacht voor je online bedrijf en producten te krijgen is het versturen van persberichten. Dit kun je zelf doen, maar ook zeker via gespecialiseerde bureaus. Dit laatste heeft misschien nog wel de voorkeur omdat de bureaus de juiste contactpersonen voor zowel online (blogs) als offline (bladen, kranten) kennen en weten te bereiken. Een investering die zeker de moeite waard is.

Lees ook deze blogs over SEO

Hoe belangrijk is SEO voor je online bedrijf?

Hoe word je online bedrijf gevonden in Google?

SEO voor beginnende onderneemsters

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
24 handige websites en apps voor online onderneemsters

24 handige websites en apps voor online onderneemsters

Vul hieronder ⇓ snel je gegevens in



Je kunt soms uren lopen zoeken naar net dat ene programma of die ene app die je verder kan helpen. Dus hoe fijn is het als je dan geen tijd meer kwijt bent aan het zoeken?

Vraag daarom nu het gratis e-book aan met 24 handige websites en apps die je gratis kunt gebruiken bij het beheren van je website en sociale media kanalen.

Je ontvangt het e-book binnen 5 minutenin je e-mail dus je kunt meteen aan de slag.

Daarna ontvang je ook nog handige tips om je nog verder te helpen met jouw mooie bedrijf.

Het is gelukt! Binnen 5 minuten ontvang je jouw gratis checklist.