Column | Wat deel je wel en wat vooral niet op sociale media?

ZZP-er zijn, ik vind het geweldig. Lekker eigen baas zijn en je eigen ding kunnen doen. Mij hoor je niet klagen. Nou ja, bijna niet dan. Ok ik klaag alleen als ik mij heel erg beroerd voel, zoals toen ik griep had. Ik voelde mij ellendig en lag maar in bed. En ik kon alleen maar aan mijzelf denken. Maar goed, jij hebt het toen niet gehoord. Mijn man daarin tegen volop.

Gea Simons | Jouw technische coach | Column |

Kun je alles delen op je zakelijk sociale media kanaal?

Het is voor mij een bewuste keuze om niet te delen op sociale media dat ik ziek ben en mij ellendig voor. Voor mij voelt dat gewoon niet goed en het past niet bij mij. Ik wil anderen inspireren en juist een boost geven. Daarom heb ik al lang geleden het besloten dat ik alleen positieve dingen deel via sociale media. Zakelijk, maar ook privé. En ik ga zelfs zo ver dat als ik niet een positieve bijdrage kan leveren in een reactie ik liever mijn mond houd.

Het is natuurlijk moeilijk te bepalen voor anderen wat ze wel en wat ze niet moeten delen. Ik ben voorstander van het jezelf laten zien op sociale media, een kijkje te geven in je leven. Tenslotte kopen mensen van mensen, of het nu om producten of diensten gaat. Maar waar trek je de grens?

(Chronisch) ziek zijn is geen keuze

Ik ken inmiddels veel onderneemsters, waarvan sommige moeten leven met een chronische ziekte. Als onderneemster is niets zo vervelend als ziek zijn. Met een griep ben je het maar een paar dagen, dus dat is prima te overzien. Maar als je chronisch ziek bent en niet weet hoe je jezelf voelt als je opstaat, dan is dat wel even andere koek. Eerlijk gezegd, ik weet niet wat ik dan zou doen. Ik kan nu heel stellig zeggen dat ik mijn klanten er niets van zou laten merken, maar weet ook dat dit niet mogelijk. Want met een chronische ziekte kun je niet altijd bestellingen binnen 24 uur versturen of een webinar geven. Ik heb het nu vooral over chronisch ziek zijn, maar er zijn natuurlijk ook genoeg (acute) ziektes te bedenken waardoor je voor een bepaalde periode uit de running bent. 

 

Waar trek je de grens?

Je klanten inlichten via e-mail is een logische stap als je een product niet kunt leveren of een afspraak niet kunt nakomen door ziekte. Misschien plaatst je zelfs een bericht dat je tijdelijk uit de running bent op sociale media. Maar waar trek je de grens? Wat deel je wel en wat vooral niet? Wat als jouw bericht over hoe beroerd je jezelf voelt het eerste is wat een potentiële nieuwe klant ziet op je sociale media? Wat voor indruk laat je dan achter? 

Mijn collega onderneemsters, die ik al eerder noemde, gaan er ieder op een eigen manier mee om. Logisch, want je kiest voor wat bij jou past als persoon. Ik deze dames inmiddels al een tijd en weet wat er in hun leven speelt. Toch spelen bovenstaande vragen mij elke keer weer door mijn hoofd als ik een post zie waarin zij vertellen over hun ziek zijn. 

Ik ben daarom wel erg benieuwd naar jullie mening. Waar ligt voor jou de grens? Misschien heb je zelf wel een (chronische) ziekte, wat vertel je jouw volgers wel en wat niet? En als klant, hoe ervaar je dat deze berichten voorbij komen op je tijdlijn?

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!