Vertrouwen is kopen. Het is een simpel gegeven waar toch nog lang niet alle webwinkeliers zich (genoeg) mee bezig houden. Een gemiste kans in mijn ogen. Want met een aantal simpele stappen kun jij al het vertrouwen winnen van potentiële klanten.

Vertrouwen is kopen _ Zo win je het vertrouwen van je klanten _ Jouw webwinkel coach

Zo kun je het vertrouwen winnen van je klant

Wetgeving

De allereerste stap is wel voldoen aan de wetgeving. Zo moeten onder andere je bedrijfsgegevens op je website vermeldt staan, dien je als webwinkel een achteraf betaaloptie te hebben en moet een bestelling eenvoudig te herroepen zijn of geretourneerd kunnen worden. Vanaf mei 2018 moet je ook nog eens voldoen aan de nieuwe GDPR (General Data Protection Regulation ofwel Algemene Verordening Gegevensbescherming). Voldoen aan de wetgeving is wel de basis voor het winnen van het vertrouwen van je potentiële klant.

Betaalopties

Als webwinkelier bied je jouw klant de mogelijkheid van online betalen. En dat is meer dan alleen vooraf betalen door middel van het bedrag overmaken. De meeste webwinkeliers bieden al wel de mogelijkheid van betalen via iDeal. Heb je echter al eens gedacht over andere betaalopties? Via betaalservices als Mollie en Sisow kun je eenvoudig meerdere betaalopties aanbieden. Daarnaast is het aanbieden van een achteraf betaaloptie verplicht. Achteraf betaalopties zijn bijvoorbeeld achteraf betalen via een derde partij als Afterpay of Billink, betalen via factuur of verzending onder rembours.

Meer betaalopties geeft een klant ook meer vertrouwen.

Klantbeoordelingen

Ook klantbeoordelingen geven meer vertrouwen, zeker als deze via een onafhankelijk reviewsite als Kiyoh verzameld worden. Naast dat een dergelijke partij onpartijdig is, is een tweede voordeel dat je de uitnodiging voor het geven van een review geheel kunt laten automatiseren.

Webwinkel keurmerk

Een vierde manier om het vertrouwen van je klanten te winnen is het hebben van een webwinkelkeurmerk. Bedenk echter wel dat het ene keurmerk het andere keurmerk niet is. Met de toename van het aantal webwinkels, schieten ook de webwinkel keurmerken als paddenstoelen uit de grond. Iedereen kan namelijk een webwinkel keurmerk beginnen omdat er geen wetgeving hieromtrent is. Doe daarom goed onderzoek voor je jezelf aansluit bij een keurmerk. De drie grootste keurmerken op dit moment zijn Webwinkelkeur, Thuiswinkel waarborg en Webshop Keurmerk.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: Het E-book Handige websites en apps met 22 handige websites en apps die allemaal gratis te gebruiken zijn en jou helpen bij het beheren en verbeteren van je website en sociale media kanalen!

Het is gelukt! Binnen 10 minuten ontvang je jouw gratis download.