Zes jaar geleden begon het webwinkel avontuur van Petra met het maken en verkopen van sleutelhangers vanuit de huiskamer. Nadat ook het kantoortje op zolder te klein werd, verhuisde Petra naar één van de slaapkamers van waaruit ze Tis van Peet nu runt. Dat in zes jaar tijd een webwinkel nog zeker kan veranderen vertelt Petra hieronder.

Uit de praktijk | Tis van Peet

Uit de praktijk - Tis van Peet - Jouw webwinkel coach

Wanneer ben je begonnen met je webwinkel?

Ik ben in oktober 2011 begonnen met mijn webwinkel.

Werk je fulltime of parttime aan je webwinkel?

Ik werk ongeveer vier tot zes uur per dag aan Tis van Peet.

Hoe zou je jouw assortiment omschrijven?

Mijn assortiment bestaat uit cadeautjes voor een leuk prijsje zoals geluksengeltjes, gelukspotjes, tekstborden, dienbladen met tekst en andere persoonlijke cadeautjes.

Waarom heb je juist voor deze producten gekozen?

Ik heb in het begin niet echt voor al deze producten gekozen. Ik ben begonnen met sleutelhangers en persoonlijke slingers. In die zes jaar dat ik Tis van Peet heb, heb ik verschillende producten gemaakt en ingekocht en uiteindelijk is dit waar ik (en mijn klanten) blij van worden.

Wat vind je enorm leuk aan het hebben van een webwinkel?

Het leukste vind ik dat ik heerlijk thuis kan werken en leuke artikelen kan maken voor klanten. Wat ik ook erg leuk vind is het verpakken van de artikelen, ik probeer er altijd een feestje van te maken. Ik vind het geweldig als de klant bij het openen van de doos al blij wordt en de artikelen dan nog niet eens gezien heeft.

Wat is jou het meest tegengevallen toen je begon als webwinkelier?

Het moeilijkste is dat ik leuke producten had ingekocht en dat het niet verkocht werd. Dit omdat je het een aantal weken later veel goedkoper bij bijvoorbeeld de Action zag liggen. Dat is balen, maar daar leer je ook wel van. Je gaat dan op zoek gaan naar je eigen ideeën en die uitwerken.

Als je opnieuw zou kunnen beginnen, zou je dan iets anders doen met de kennis die je nu hebt?

Het enige wat ik denk ik anders zou doen, is producten die niet direct verkocht worden, toch langer in de webwinkel laten staan. In het begin dacht ik na 2 weken, het verkoop niet, dus haal ik het er maar uit. Uiteindelijk kreeg ik later vragen naar dat product. Dus laat het gerust een tijdje in de webwinkel staan.

Wat is dé tip die jij beginnende webwinkeliers zou willen meegeven?

Neem je tijd!!! Het kost wel even tijd voordat klanten je webwinkel hebben gevonden en het ook weer doorgeven aan andere. En bezuinig niet op je webwinkel, ik ben na twee jaar naar “Mijn webwinkel” gegaan, en toen steeg de omzet zeker. Klanten kijken toch of het een betrouwbare site is. Toen ik de mogelijk kon aanbieden om met iDeal te betalen, werden de orders verdubbeld.

Nog een paar tips van Petra

Probeer met collega webwinkel houders flyers of goodies te ruilen, zo heb je  een goedkopere manier van reclame maken.

Maak van je bestelling een feestje en geef je klant er een klein cadeautje bij, daar worden ze echt blij van. Ik pak de verschillende producten in verschillende zakjes is, lekker kleurrijk.

Blijf altijd netjes tegen een klant ook al is het zo dat ze klagen en dat niet terecht is. Een klant kan je namelijk maken maar ook zeker breken. “De klant is koning” telt zeker ook voor de online klant.

 

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!