SEO is een term die je waarschijnlijk al eens hebt gehoord. Het is een begrip die onlosmakelijk is verbonden met het hebben van een website. Maar wat is SEO nu eigenlijk en waarom is het zo belangrijk voor je online bedrijf? In SEO voor beginners leg ik dit in leesbare taal uit.

Wat is SEO?

SEO zoekmachine optimalisatie - Google - Jouw webwinkel coach

SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat de teksten op je website en meta-omschrijvingen zo zijn geschreven dat zoekmachines je website makkelijk op waarde kunnen schatten en kunnen koppelen aan zoektermen.

Maar SEO omvat meer dan alleen teksten. Je website moet technisch goed werken zodat de zoekmachinerobots je website ook daadwerkelijk kunnen vinden. Tenslotte is er nog een derde factor die meespeelt en dat is off-site SEO. Bij off-site SEO kun je denken aan bijvoorbeeld links naar je website en aandacht (likes, delen) op sociale media kanalen.

SEO voor beginners – de termen

Naast SEO zijn er andere termen die je ook regelmatig zult gaan tegenkomen. Hieronder een uitleg van de meest voorkomende termen.

ALT-teksten

Een ALT-tekst is geeft een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Door deze ALT-tekst begrijpen zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Een ALT-tekst begint al bij de bestandsnaam van een afbeelding omdat niet alle hosting programma’s je de mogelijkheid geven nog een ALT-tekst later toe te voegen of te wijzigen.

Backlinks

Backlinks zijn linken vanaf een andere website naar jouw website. Zoekmachines gebruiken backlinks als indicatie hoe interessant anderen jouw website vinden. Simpel gezegd, hoe meer backlinks naar jouw website, hoe hoger je zal komen in de ranking. Belangrijk is echter wel dat de backlinks “echte” linken zijn. Zoekmachines kunnen tegenwoordig onderscheid maken tussen waardevolle en gekochte backlinks. En waar waardevolle backlinks (zoals bijvoorbeeld in een blog) je hogerop kunnen helpen, kunnen gekochte backlinks juist averechts werken.

Follow en no follow linken

Zoals hierboven uitgelegd gebruiken zoekmachines als Google onder andere backlinks om een website naar waarde in te schatten. Hoe meer waardevolle backlinks hoe hoger je komt te staan in de zoekresultaten. Daarnaast geldt dat als je een link ontvangt van een gerenommeerde website (zoals bijvoorbeeld de NOS) de kracht van de link toeneemt.  Deze linken worden follow linken genoemd.

Een no follow link is het tegenovergestelde en daarmee een link die niet wordt meegeteld door zoekmachines. Vooral Google hecht veel waarde aan het gebruik van no follow linken. Zij willen er zeker van zijn dat linken waarde hebben en niet gekocht zijn. Daarom geldt voor Google de regel dat zodra er betaald is voor een link (in geld of in producten) deze als no follow link moet worden weergegeven.

Is het dan nutteloos om op deze manier samen te werken? Zeker niet! No follow links zorgen namelijk wel voor meer verkeer naar jouw website. En ook verkeer naar jouw website is een van de onderdelen waarop zoekmachines jouw pagina ranken.

H1, H2, H3 kopteksten

Bij het schrijven van content is ook het gebruik van kopteksten belangrijk. Kopteksten zijn de titelteksten die je boven een alinea plaatst. H1, H2, H3 geven de grote van de titels of eigenlijk beter gezegd de belangrijkheid van de titels weer. H1 wordt meestal automatisch al toegekend aan de titel van je pagina of de naam van je product. H2 gebruik je vervolgens in je omschrijving. Heb je nog tussenkopjes die minder belangrijk zijn dan gebruik je H3 kopteksten. Zo kun je zelfs tot H6 gaan, echter zijn kopteksten vanaf H4 niet interessant meer om te gebruiken.

Linkbuilding

Linkbuilding is het verzamelen van backlinks naar en vermeldingen van je online bedrijf op andere websites en de methodes die hiervoor gebruikt worden. Waar het vroeger makkelijk was om via bijvoorbeeld startpagina’s aan linkbuilding te doen, vergt dat nu veel meer tijd. Toch is het relatief eenvoudig om waardevolle backlinks te verzamelen.

  • Samenwerking met andere online ondernemers is misschien wel de meest eenvoudige manier om te zorgen voor backlinks en vermeldingen. Met bijvoorbeeld een blog kun je waardevolle content toevoegen aan je website en collega online ondernemers die passen bij/ een aanvulling zijn op jouw online bedrijf een vermelding geven. En zo ook visa versa natuurlijk. Let er echter wel op dat er een relatie is tussen jullie bedrijven en dat je niet alleen een link plaatst (dus geen vrienden van pagina meer gebruiken hiervoor!!).
  • Samenwerking met bloggers is een leuke manier van linkbuilding waar wel een maar aan vastzit. De maar zit in de regelgeving van Google (zie follow en no follow linken). Zodra de blogger wordt betaald (in goederen of geld) moeten no follow linken worden gebruikt. Kun je deze vorm dan beter links laten liggen? Nee zeker niet, want deze linken zorgen voor verkeer naar je website. En ook dit wordt meegenomen als onderdeel van de ranking.
  • Reageren op blogs is weliswaar tijdrovend maar wel goed voor je linkbuilding. Ga eens op zoek naar bloggers die aansluiten op jouw producten of diensten en reageer op hun links. Meestal mag je jouw website als link vermelden in de gegevens (zet het dus absoluut niet in het commentaar, dat is een no go!) en daarmee creëer je dus backlinks.
  • Sociale media wordt steeds waardevoller voor zoekmachines. Als een website gedeeld wordt via sociale media, is dat voor zoekmachines een manier om te zien dat deze voor mensen relevant is. Zorg er dus voor dat je content makkelijk te delen is en deel het zelf ook actief. Vergeet hierbij Pinterest niet!

Ranking

Met ranking wordt de positionering in de zoekresultaten bedoeld. Belangrijk om te weten is dat de positionering van je website enorm kan verschillen. Zoekmachines zijn tegenwoordig zo ingesteld dat zoekresultaten geheel op de persoon, locatie, apparaat en zelfs tijdstip worden aangepast.

SEA

SEA is de Engelse term voor Search Engine Advertising ofwel adverteren via de zoekmachine. Veel bedrijven koppelen SEO en SEA, toch zijn het twee verschillende dingen. Bij SEA koop je advertentieruimte door in een veiling te bieden op zoekwoorden. In Nederland wordt hiervoor Google Adwords gebruikt. Hiermee kom je boven of naast de natuurlijke zoekresultaten te staan. Waar je komt te staan en hoe vaak je getoond wordt is afhankelijk van de concurrentie op een bepaalde zoekterm. Ook de prijs die je per klik betaald wordt voor een groot deel bepaald door de concurrentie op een zoekwoord.

Zoektermen

Zoektermen zijn (combinaties van) woorden die in de zoekmachine worden ingetikt om een product of dienst te vinden. Door deze zoektermen in je teksten te gebruiken kunnen zoekmachines jouw website dus makkelijker aan de zoekwens verbinden.

Waarom is SEO belangrijk voor je online bedrijf?

Als je een winkel gaat openen, is het vanzelfsprekend dat je kijkt naar de locatie waar je de winkel gaat openen. Je wilt immers gevonden worden door potentiële klanten. Daarom zal je een kledingzaak niet openen op een industrie terrein, maar in een drukke winkelstraat.

Ook met je online bedrijf wil je online gevonden worden op de juiste locatie – ofwel zoektermen – door je potentiële klanten. Verkoop je dameskleding wil je immers iemand die jurken zoekt op je website krijgen en niet iemand die op zoek is naar een kandelaar. Daarom is het belangrijk dat je website helemaal klopt op SEO gebied. Door te zorgen dat de website technisch in orde is, de juiste zoektermen in de content en meta-omschrijvingen worden gebruikt en er veel waardevolle backlinks naar de website zijn, zal Google je een hogere waardering geven en je dus eerder tonen aan je potentiële klanten. Een goede SEO strategie is dus essentieel om je online bedrijf te laten groeien! En bedenk wel dat SEO tijd nodig heeft. Een online bedrijf vandaag openen levert dus niet direct klanten op via Google. Geef het dus niet te snel op!

Laat je klanten de basis zijn van je SEO strategie. Zij kopen immers je producten!

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!