Uit de praktijk | Nikki Style

Nikki Style is een gezellige webwinkel in dameskleding, schoenen en accessoires. Nikki begon haar webwinkel na een moeilijke periode en nu zou ze niets anders meer willen. Lees in deze Uit de praktijk het verhaal van Nikki en hoe zij online ondernemer werd.

Hoe Nikki Style is begonnen

In 2014 beviel ik van een gezonde zoon en die bevalling verliep niet helemaal goed. De ruggenprikken gingen mis en na de keizersnede had ik onwijs veel last van diverse klachten. Werken in de kinderopvang ging eigenlijk niet meer op dat moment.  Mijn rug deed 24/7 pijn en lopen, zitten en liggen was continue pijnlijk. Ook had ik een aantal keer per dag koortsaanvallen. Ik kwam na de bevalling in de ziektewet en het bedrijf waar ik werkte ging in diezelfde periode ook failliet. Ik heb ruim 10 MRI scans, 2 PET scans, 2 CT scans, 3 maanden infuus, zeker 20-tal bloedonderzoeken, diverse medicatie en er is een stukje uit mijn rug gehaald. Ik deed er echt alles aan om me weer goed te voelen. Uiteindelijk kwam ik in 2016 in de WW terecht en moest ik dus gaan solliciteren. Ik kan je vertellen dat niemand zit te wachten op iemand die continue pijn heeft en niet eens 10 min achter elkaar kan zitten, staan of lopen. En opeens dacht ik aan mijn droom: een eigen onderneming!

Een eigen onderneming

Dat mijn eigen onderneming in de mode zou worden was al meteen duidelijk. Na veel overleg met mijn vriend en mijn ouders ben ik er 100% voor gegaan. Zij moesten mij namelijk wel op sommige vlakken gaan helpen. Ik wilde graag een webshop openen, zodat ik rustig aan kan doen als ik een slechte dag zou hebben. Een winkel openen met mijn gezondheid zou echt geen goed plan zijn. Op 7 januari 2017 had ik mij officieel ingeschreven als Nikki Style bij KVK en op 3 februari 2017 kwam mijn webshop online.

Uit de praktijk _ Nikki Style _ Jouw technische coach

Kosten voor een website

De kosten voor het bouwen van een webshop kunnen echt enorm hoog zijn en dat wilde ik absoluut niet. Ik heb als kind wel eens zo’n eigen pagina gemaakt op CU2 en van die andere sites. Ik bedacht mij geen seconde en wilde ook mijn eigen webshop gaan bouwen. Het moest toch niet heel moeilijk zijn. Eerst had ik via Strato mij aangemeld en maakte ik een webshop, maar ik was echt niet tevreden. Ik wilde functies in mijn webshop en dan moet je er extra voor gaan betalen. Dit moest anders kunnen en zonder extra onnodige kosten. Na wat onderzoek heb ik uiteindelijk gekozen voor WordPress met Woocommerce. Na 2 maanden een webshop te hebben gehad bij Strato ben ik al begonnen met een andere te bouwen. Nu was ik nog niet heel bekend met Nikki Style en kreeg ik niet elke dag meerdere bestellingen, dus kon ik in alle rust iets bouwen wat helemaal bij Nikki Style past. Dit is de beste beslissing geweest om een webshop op te bouwen en achter de schermen rustig en in je eigen tempo een nieuwe op te bouwen die aan al je eisen voldoet.

Opvallen

Er zijn zoveel bedrijven die kleding verkopen, dus hoe ga je opvallen? Op social media is het lastig om echt op te vallen. Kleding zie je overal, maar hoe ga je opvallen. In het begin vond ik het heel moeilijk en keek veel naar andere webshops. Wat deden zij op social media en hoe komen ze aan al die volgers. Ik adverteerde er meteen op los, maar dat raad ik echt af. Je hebt dan nog geen eigen stijl en ook de doelgroep kan nog gaan schuiven. Ik adverteerde ook met een winactie en haalde veel volgers binnen, maar dit waren geen kopers maar mensen die iets wilde winnen. Gun jezelf de tijd om een eigen stijl te creëren. Ik hoor nu steeds vaker dat mensen precies weten wanneer ik iets post, omdat ze de stijl van Nikki Style herkennen.

Tijd

Naast de tijd te nemen om je eigen stijl te vinden bij een social media post en je webshop is tijd nemen sowieso belangrijk. Je bent niet binnen een maand bekend en stromen de bestellingen echt niet binnen en ook binnen een jaar is dit niet zo. Ik heb het eerste jaar echt met pieken en dalen ervaren, qua bestellingen. Door Google Analytics te gebruiken kon ik zien hoeveel mensen op de webshop kwamen en waar zij naar zochten. Dit heeft mij veel geholpen en nog steeds. Zo zag ik rond half augustus dat de bezoekers veel op herfst/winter items zochten, dus daar heb ik weer op ingespeeld tijdens inkopen doen. Het is belangrijk om niet meteen heel veel te verwachten van je webshop. Leg de lat niet te hoog en gun jezelf en je bedrijf de tijd om bekend te worden.

Wat ik het leukste vind om te doen

Op dit moment ben ik 28 weken zwanger van ons tweede kindje. Ik plan mijn eigen tijden in en dat is zo fijn. Als ik even wil rusten, dan kan dat en plan ik alles naar bijvoorbeeld de avond. De vrijheid vind ik zo fijn. In het begin van Nikki Style had ik nog heel veel last van pijn en ook toen kon ik alles zo plannen dat ik niet over mijn grens heen ging. Als ik te lang achter de computer zat, dan ging ik daarna een rondje lopen of even liggen en daarna ging ik weer verder. En ja soms deed ik echt te veel, maar dan deed ik in de ochtend wat rustiger aan en vervolgens ging ik weer aan de slag. Ja de vrijheid van een eigen onderneming wil ik echt niet meer missen.
Elk seizoen krijgt de website een kleine aanpassing. De zomer foto’s worden vervangen door herfst foto’s en dat vind ik super leuk om te doen. Lekker op internet kijken naar foto’s en natuurlijk zijn dit foto’s die je mag gebruiken voor commerciële doeleinden. En soms gebruik ik foto’s die ik zelf heb gemaakt. Ik vind het leuk om mijn webshop aan te passen aan het seizoen.
Bestellingen inpakken vind ik super leuk om te doen. Klanten hebben Nikki Style online gezien, maar hoe trek je dat door in een bestelling. De kleuren van de webshop komen terug in je binnengekomen bestelling. Ook doe ik er altijd een persoonlijk kaartje bij en krijg daarover veel complimentjes. Mensen die het echt super leuk vinden om het zo te ontvangen.
Voor de rest is contact met klanten super leuk, zowel online als op evenementen. De complimentjes die je krijgt, de klachten zo goed mogelijk afhandelen en de klant toch een goed gevoel te geven.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!