Dit jaar ga je er echt voor, nieuwsbrieven versturen aan je klanten. Een besluit dat ik alleen maar kan toejuichen. Een nieuwsbrief is nog steeds een perfect medium om je klanten op de hoogte te houden en vooral ook top of mind te blijven bij je klanten. Op de pagina de perfecte nieuwsbrief leg ik uit hoe een nieuwsbrief is opgebouwd, wat je in een nieuwsbrief zet en via welke e-mail service programma’s je nieuwsbrieven kunt versturen. Maar wat zijn nou de nieuwsbrief do’s en don’ts?

Nieuwsbrief do’s en don’ts

De nieuwsbrief blijft een belangrijk medium dat zeker een plaats verdiend in je online marketing strategie. Door gebruik te maken van pakkende titels en goede inhoud, maar ook door op het juiste tijdstip te verzenden, vergroot je het effect van je nieuwsbrief enorm. Onderstaande nieuwsbrief do’s en don’ts geven je een houvast om je nieuwsbrief (nog meer) te verbeteren en er alles uit te halen.

nieuwsbrief do's en don'ts - Jouw webwinkel coach

Nieuwsbrief do’s

Lay-out

  • Maak duidelijk wie de afzender is. Een open deur wellicht, maar als de afzender niet duidelijk is zal je nieuwsbrief niet worden geopend. Plaats dus altijd jouw naam in combinatie met je bedrijfsnaam als afzender.
  • Zorg voor een pakkende titel. De titel van je nieuwsbrief is het eerste wat men ziet, zorg dus voor een pakkende titel wat mensen prikkelt de nieuwsbrief te openen.
  • Maak je nieuwsbrief persoonlijk. Door de nieuwsbrief te personaliseren zorg je voor meer kliks.
  • Zorg voor een herkenbare lay-out en gebruik je huisstijl. Door een vaste indeling en je huisstijl te hanteren creëer je herkenning. In het begin is het overigens wel goed om wat met de lay-out te spelen en te testen. Kijk wat goed werkt bij jouw doelgroep.

Inhoud

  • Gebruik buttons. Op buttons wordt eerder geklikt dan op linken. Door dus gebruik te maken van buttons zorg je voor meer doorklikken naar je website.
  • Maak een duidelijk call-to-action. Ook een duidelijke call-to-action zorgt voor meer doorklikken naar je website. Een aantal duidelijke call-to-actions voorbeelden:
    • Ontvang vandaag je gratis cadeau!
    • Profiteer nu!
    • Bestel nu en ontvang 35% korting!
    • Probeer het nu gratis!
    • Koop nu en ontvang een cadeau gratis!
    • Neem vandaag nog contact op!
    • Bekijk nu het aanbod!
  • Maak gebruik van je afbeeldingen. Zorg voor afbeeldingen waarop je kan doorklikken. Afbeeldingen met mensen (vooral kinderen), dieren en humor werken het beste.
  • Bied iets waar je klant meteen iets aan heeft. En dan niet in de vorm van korting, maar in de vorm van een leuk weetje, lekker recept, toffe DIY, supertip, top 3 voor het weekend, etc. Promoot dus niet alleen je producten en geef meerwaarde aan je nieuwsbrief. Ook dit zal zorgen voor meer geopende nieuwsbrieven.
  • Zorg dat je nieuwsbrief ook echt nieuws bevat. Houd je nieuwsbrief interessant door nieuwe producten, top 3 van best verkochte producten, trends en dergelijke met je lezers te delen.
  • Maak je nieuwsbrieflezer speciaal. Door je nieuwsbrieflezer speciaal te maken zullen ze minder geneigd zijn op te zeggen. Hoe je dit kunt doen? Zet een speciale aanbieding in de nieuwsbrief voor alleen jouw lezers, doe een speciale prijsvraag, geef een cadeautje aan een trouwe nieuwsbrieflezer (gewoon zomaar). Of ga dat stapje verder en benader een nieuwsbrieflezer voor een klein interview om hem of haar in het zonnetje te zetten.
  • Controleer je spelling! Als webwinkelier werk je vaak alleen en doe je het meeste zelf. Toch is het goed om je spelling te laten controleren door iemand anders (bijvoorbeeld je partner) of maak gebruik van bijvoorbeeld spelling.nu.
  • Zet in de footer alle contactinformatie. Vermeld je e-mail adres, telefoonnummer, website en sociale media kanalen elke keer weer in je footer zodat je lezers je ook kunnen bereiken.

Versturen

  • Verstuur je e-mail op het juiste moment. Uit onderzoeken blijkt dat de meeste e-mails ‘s avonds worden geopend. Qua dagen worden maandag en donderdag de meeste e-mails geopend. Niet elke doelgroep is echter hetzelfde, test daarom altijd wat voor jouw doelgroep de beste dag en tijdstip is om te versturen.
  • Verstuur altijd eerst een test mail naar jezelf. Door eerst een test mail te sturen kun je controleren of de lay-out goed is en alle linken goed werken.
  • Verstuur met regelmaat. Verstuur bijvoorbeeld op een vaste dag in de maand. Voorkom dat je een aantal keer vlak achter elkaar stuurt om vervolgens maanden niets te sturen.

Nieuwsbrief don’ts

Lay-out

  • Gebruik geen schreeuwerige termen in je titel als KORTING!! Spamfilters filteren hierop en je nieuwsbrief zal dan dus in de spam map verdwijnen.
  • Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief. Het lijkt tegenstrijdig, maar in het algemeen heeft men een allergie tegen nieuwsbrieven en wordt deze al snel in de prullenbak gegooid. Bedenk dus een andere – pakkende – naam wat uitnodigt je nieuwsbrief te openen.

Inhoud

  • Stop niet alles in één nieuwsbrief. Houd je nieuwsbrief kort en bondig, anders verlies je diegene die de nieuwsbrief leest. Krijg je niet alle informatie in één nieuwsbrief per maand? Overweeg om er dan twee per maand te versturen. Bedenk ook dat veel nieuwsbrieven op een mobiel worden gelezen en men daarom korte berichten eerder zal lezen.
  • Gebruik niet te veel (grote) afbeeldingen. Afbeeldingen maken een nieuwsbrief leuker, maar te veel afbeeldingen zorgen ervoor dat deze traag wordt geladen. Bovendien worden afbeeldingen niet altijd standaard geladen, waardoor je zorgvuldig opgemaakte nieuwsbrief er lelijk uit komt te zien. Evenwicht is het sleutelwoord.
  • Deel niet heel je hebben en houden met je lezers. En echt het gebeurt nog steeds. Het is vervelend als je ziek bent (of bent geweest), maar zadel je lezers er niet mee op. Hoe zou jij het vinden als je de supermarkt binnenloopt en één van de verkopers komt op je af met zijn levensverhaal?
  • Vaar niet alleen op de lay-out van een computerscherm. Zorg dat je nieuwsbrief ook tablet en mobiel vriendelijk is. Meer dan de helft van je lezers leest de nieuwsbrief op zijn of haar mobiel!
  • Misleid niet. Beloof dus niet iets in de titel waar je in je nieuwsbrief niet meer op terugkomt.
  • Vergeet niet een afmeldlink in je nieuwsbrief te zetten. Dit is wettelijk verplicht.

Versturen

  • Een absolute don’t is spammen. Het lijkt wederom een open deur, maar het gebeurt maar wat vaak. Zelf grote merken als Wehkamp en H&M maken zich er schuldig aan. Stuur daarom eerder één of twee keer per maand een nieuwsbrief dan elke week en zeker niet meerdere per week!
  • Voeg nooit ontvangers toe zonder hun toestemming. Niet alleen zorg dit voor irritatie. Ook zullen mail programma’s als Gmail jouw e-mail adres als spam gaan markeren als je te vaak door lezers als spam wordt aangeduid. En niet onbelangrijk, met de nieuwe AVG is het wettelijk ook verboden.
  • Koop nooit e-mail adressen. Maar dan ook echt nooit!!

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!