Uit de praktijk | Monkeys Design

Monkeys Design is het kledingmerk voor ondernemende jongens. Alle kleding wordt met de handgemaakt en is persoonlijk door Margreet Stegeman ontworpen. Margreet en ik kennen elkaar inmiddels al lange tijd en ik heb enorm respect voor wat zij voor elkaar heeft gekregen. Ik vind het dan ook erg leuk dat in de Uit de praktijk Margreet haar verhaal vertelt.

Hoe Monkeys Design begon

Ik vond het winkelen voor mijn jongens altijd erg frustrerend. Als moeder van drie jongens liep ik een kinderkledingwinkel binnen en werd ik overvallen door glitters, veel roze en paars. Terwijl ik me een weg baande door een wir war aan jurkjes, rokjes, tuniekjes, truitjes in alle kleuren van de regenboog, kwam ik achterin de winkel een paar meter voor jongens tegen. Of heel saai of met prints van tv figuren waar de halve klas al in liep.

Dus ik besloot op onderzoek uit te gaan en zelf tricots te zoeken met stoere prints voor mijn jongens. Ik struinde stad en land af op zoek naar leuke, stoere en aansprekende prints voor de jongens en het lukte. Ik maakte een paar mooie shirts voor mijn boys. Dat viel andere moeders ook op, steeds vaker kreeg ik de vraag waar ik die leuke shirts toch vandaan had. Zo is Monkeys Design geboren. Mijn jongens zijn echte apenkoppen, de naam Monkeys Design paste mooi bij mijn merk.

Uit de praktijk _ Monkeys Design _ Jouw technische coach

Verkopen via Facebook of via een webwinkel?

In eerste instantie heb ik mijn shirts verkocht via mijn Facebookpagina, maar toen dat ging lopen wilde ik het professioneler aanpakken en heb ik mijn webwinkel geopend. Het mooie aan online ondernemen is dat je een breed publiek kunt bereiken. Je doet leuke contacten op en hebt klanten door heel Nederland. Je ziet bijvoorbeeld dat sommige prints geliefd zijn in een bepaald gebied.

Mijn advies aan startende onderneemsters

Wat ik startende ondernemers zou adviseren is denk goed na over welk platform je kiest. Het moet voldoen aan jouw wensen. Er is zoveel keuze online, zorg dat je in zee gaat met een betrouwbare aanbieder.

Wanneer je vervolgens je bedrijf online hebt staan, begint het pas. Je moet online en offline zichtbaar worden. Dat is hard werken, dat moet je niet onderschatten.

Het contact met klanten is superfijn, maar ook met andere collega’s kun je heel fijn online sparren. Ik heb er hele leuke contacten aan overgehouden. Sluit je dus aan bij verschillende groepen op bijvoorbeeld Facebook.

Maar mijn belangrijkste tip is: geloof in jezelf en je product/ dienst. Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Dat is een nadeel van online zichtbaar zijn en ondernemen, iedereen heeft een mening en men probeert je soms van de wijs te brengen. Maar laat je daardoor niet van de kaart brengen, ontvolg/ blokkeer diegene en blijf je eigen koers varen.