Pas op voor malafide bedrijven

Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en boem…. ineens word je platgebeld door bedrijven waarvan je het bestaan niet eens wist. Bedrijven die allemaal geld aan je willen verdienen en daarom met de meest geweldige aanbiedingen komen om je er van te overtuigen dat je niet zonder hun service kunt. Een aanbod die haast te mooi klinkt om waar te zijn.

AVG Keurmerk

Niet alleen telefoontjes, maar ook e-mails zijn aan de orde van de dag als je ondernemer bent. Genoeg bedrijven die je echt een serieus aanbod willen doen, maar ook veel spam of mailtje zoals deze week (begin juni) rondgaat met een dreigende ondertoon. De e-mail van deze week is van het bedrijf AVG Keurmerk. In deze e-mail claimt het bedrijf “Als officieel keurmerk nauw samen te werken met de nationale toezichthouder.” Deze zin wordt gevolgd door “Wij zijn verplicht om een melding te maken bij de autoriteit persoonsgegevens, indien u binnen een termijn van zeven (7) dagen niet voldoet aan de richtlijnen”. Een serieus dreigement dus.

Contact met de Autoriteit Persoonsgegevens heeft mij geleerd dat dit bedrijf niet samen werkt met/uit naam van de AP handelt en ook in hun ogen lijkt dit op een malafide bedrijf. Zij verwijzen ook naar hun website gedeelte autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/avg-certificaat, waar zij vermelden met welke instellingen zij samen werken. Hierop staat nu de tekst: “Op dit moment zijn er in Nederland nog geen geaccrediteerde certificatie-instellingen voor het afgeven van AVG-certificaten in het kader van de verwerking van persoonsgegevens. Zodra de RvA certificatie-instellingen heeft geaccrediteerd om AVG-certificaten te verlenen, vindt u die informatie op onze website en die van de RvA.”

Na zoeken op het adres blijkt dat ook nederlandsdomeinregister.nl op dat adres geregistreerd staat. Een bedrijf waar veel klachten over zijn geweest en waar om de tv programma’s Radar en Kassa in 2016 aandacht aan hebben besteed. Kortom AVG Keurmerk is een malafide bedrijf waar je niet mee in zee wilt gaan.

MKB clickservice

Een schoolvoorbeeld uit de praktijk. Ik zelf werd benaderd door MKB clickservice. Een vriendelijke, maar aanhoudende meneer, die mij vertelde over een geweldige actie die hij mij graag wilde voorleggen. Een actie waarbij zij een selectief aantal webwinkels een “nieuwe” programma gratis aan wilden bieden en uit wilden laten proberen. Of hij morgen mocht langskomen, vrij direct dus. Omdat ik nieuwsgierig van aard ben, heb ik de afspraak gemaakt. Want gratis hulp, wie wil dat nu niet?

Het gesprek begon goed. MKB clickservice had een “nieuw” totaalconcept die zij dus door een beperkt aantal webwinkels uit wilden laten proberen. Dit alles zonder investering en koopverplichting, deze woorden werden letterlijk gezegd door de verkoper aan mijn tafel. Het gesprek verliep plezierig. En na wat vragen van mijn kant, waarbij de verkoper steeds enthousiaster werd, wilde hij mij graag toevoegen aan het selectieve gezelschap dat hun programma uit mocht proberen. En toen kwam het. Want ineens was kosteloos niet geheel kosteloos. Eerlijk is eerlijk, het programma op zich (van € 3000) zou ik kosteloos krijgen, maar daarnaast moest ik wel een verbinding aangaan van 24 maanden en een investering van € 235 per maand en eenmalig € 90 doen. En ik moest direct ja zeggen, want anders hield het op.

Je begrijpt het waarschijnlijk al, ik heb het niet gedaan. En dat mijn ervaring met MKB clickservice niet op zich staat bewijst het aantal klachten over het bedrijf op Klacht.nl wel. Vandaag (16 december 2016) waren er al 43 klachten over het bedrijf binnengekomen.

Google premium partner

Bovenstaand bedrijf claimde Google premium partner te zijn. Dit ben ik gaan uitzoeken door eerst maar eens uit te zoeken of zij bij Google Partner als zodanig wel geregistreerd stonden. Hier stond MKB clickservice als zodanig niet tussen. Na verder zoeken kom ik erachter dat dit bedrijf een moeder bedrijf heeft dat Proximedia heet, en als dusdanig wel te vinden is bij Google partners. Dit vind ik al erg bijzonder, omdat je zou denken dat elk bedrijf op zich de partner status zou moeten verkrijgen. Ook heb ik Google Nederland nog hierover gebeld en ook zij gaven aan dat MKB clickservice als zodanig niet geregistreerd stond als Google partner. Naast MKB clickservice is ook het bedrijf BeUp actief met dezelfde opzet. En ook dit bedrijf is een dochterbedrijf van Proximedia.

Maar wat zegt het nu als een bedrijf Google (Premium) Partner claimt te zijn?

Een Google Partner worden is, helaas, niet zo heel moeilijk. Je moet als bedrijf één (of twee bij premium) gecertificeerde medewerkers hebben, je moet aan een uitgaven en prestatie vereiste voldoen. Google kijkt niet naar het bedrijf op zich, waarmee dus kortweg gezegd iedereen een partner van Google kan worden. En tussen claimen en daadwerkelijk het partner zijn zit natuurlijk ook nog een groot verschil en een mooie badge op de pagina zegt dan ook helemaal niets.

En voor alle duidelijkheid, Google Partners is het programma van Google voor professionele bureaus die Adwords verkopen. En dit staat dus helemaal los van de organische vindbaarheid van je webwinkel.

Hoe herken je malafide bedrijven?

Bovenstaande zijn natuurlijk een praktijk voorbeelden. Er zijn echter helaas nog veel meer voorbeelden van malafide bedrijven te noemen. Om een paar takken te noemen waarbij je moet oppassen:

  • Advertentie verkoop
  • Incassobureaus
  • Domeinnaam verkoop
  • SEO/SEA bedrijven

Voorbeelden in overvloed, maar hoe herken je malafide bedrijven tussen alle echte aanbieders? Malafide bedrijven willen maar één ding, jouw geld. Ze gebruiken heel herkenbare technieken om dat voor elkaar te krijgen.

  • Je wordt telefonisch, zonder er om gevraagd te hebben, benaderd
  • Je wordt vaak gebeld door een privénummer (maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn)
  • Het bedrijf doet je aanbod die te mooi is om waar te zijn
  • Je moet meteen beslissen, of dit nu telefonisch is of bij je thuis
  • In de e-mail zit een dreigende ondertoon
  • Vraag je om bedenktijd of weiger je dan wordt de persoon vaak boos en is het gesprek heel snel afgelopen
  • Incassobureaus sturen een tweede of derde herinnering, terwijl je een eerste nooit hebt ontvangen
  • Advertentie verkopers refereren naar een afspraak die je drie jaar eerder hebt gemaakt
  • En bij al deze bedrijven geldt dat ze vooral niet willen dat jij er teveel over gaat nadenken

Trap er niet in! 

Malafide bedrijven - Hoe herken je malafide bedrijven - Jouw webwinkel coach

Mijn tips bij twijfel

  • Neem de tijd om beslissingen te nemen. Krijg je die tijd niet, dan weet je al genoeg en moet je dus niet met een dergelijk bedrijf in zee gaan.
  • Controleer een bedrijf. Staat het ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Wat is er over een bedrijf te vinden op Google? Toont het bedrijf een (lokaal!!) telefoonnummer en een vestigingsadres op de website? Uit hoeveel pagina’s bestaat de website?
  • Vraag om het door jou ondertekende contract of de mail waarin jij een afspraak bevestigd hebt. Geeft een bedrijf aan dat je de afspraak mondeling hebt bevestigd? Dan is dat erg jammer voor ze en hebben ze geen poot om op te staan.
  • Vertrouw je een incassoverzoek niet? Zoek dan de originele schuldeiser op en bel het bedrijf om te vragen waar de eis over gaat. Zo kom je er al snel en makkelijk achter of de schuldeis terecht is.
  • Vraag mede webwinkeliers op fora of sociale media of zij het bedrijf kennen. Ervaringen van anderen kunnen jou helpen in het maken van een overwogen beslissing.

Kortom check, check dan nog eens en doe vervolgens nog een derde check voor de zekerheid als je twijfelt zodat je niet in de trucjes van malafide bedrijven trapt.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!