Vier jaar geleden kreeg Ellen het kralenvirus en ontdekte zij alle mogelijkheden van grote maar vooral ook kleine kraaltjes. Tegenwoordig maakt zij de mooiste sieraden en kan zij haar passie kwijt in haar webwinkel Lieveke Kralen. Een eigen kralenwinkel aan huis, dat moet als sieradenmaker heerlijk zijn. Lees hieronder wat Ellen nou zo leuk vindt aan het hebben van een webwinkel.

Uit de praktijk | Lieveke Kralen

Lieveke Kralen - Jouw webwinkel coach

Wanneer ben je begonnen met je webwinkel?

Ik ben in april 2015 begonnen met Lieveke Kralen. Nadat ik al 2 jaar bezig was met sieraden maken voor mijn andere webshop: Lieveke Sieraden.

Werk je fulltime of parttime aan je webwinkel?

Part time, maar in periodes dat er veel nieuwe dingen binnenkomen die gefotografeerd en ingepakt moeten worden is het wel meer dan full time.

Hoe zou je jouw assortiment omschrijven?

Ik verkoop kralen en ander toebehoren om zelf bijzondere sieraden te maken.

Waarom heb je juist voor deze producten gekozen?

Ik was zelf al bezig met het maken van dit soort sieraden. Ik heb gekozen voor de producten waar ik zelf ook graag mee werk. Zo heb je al de nodige kennis over en ervaring met de producten. Maar er komt zoveel nieuws elke keer op de markt dat ik ook constant bij leer. Heel leuk en gevarieerd.

Wat vind je enorm leuk aan het hebben van een webwinkel?

Het contact met klanten is heel erg leuk. Zeker als er advies gevraagd wordt, we via foto’s op een kleurkeuze uitkomen en de klant dan een foto van het daarmee gemaakte sieraad opstuurt. Met de mededeling dat ze zo blij is met de uitgekozen kleuren. Dat soort berichtjes maakt de hele week! En natuurlijk ook het hebben van mijn eigen kralen-snoepwinkeltje aan huis: als ik iets nodig heb, is het altijd dichtbij.

Wat is jou het meest tegengevallen toen je begon als webwinkelier?

Tegengevallen… eigenlijk kan ik niet zo iets bedenken. Ik wist dat het een enorme bult werk zou inhouden, en dat was het ook. Wat ik wel vervelend vond, als ik een dingetje moet noemen, is dat een mevrouw die niet eens klant bij me was een heel negatief bericht in mijn gastenboek neerzette waarin ze me van het een en ander beschuldigde. Ik heb daar heel netjes op gereageerd, en het (ook voor andere lezers) kunnen uitleggen, maar dat soort dingen vind ik vervelend.

Als je opnieuw zou kunnen beginnen, zou je dan iets anders doen met de kennis die je nu hebt?

Ik ben na een paar maanden gewisseld van webwinkel host. Ik zou nu meer tijd nemen om de verschillende webwinkel hosts en hun aanbiedingen en vooral hun (on)mogelijkheden te bekijken. Je vindt het nergens helemaal perfect, maar een lijstje maken van wat je zeker in je webshop wil kunnen en wat minder belangrijk is, is best handig. Dat had me veel tijd en gedoe bespaard.

Wat is dé tip die jij beginnende webwinkeliers zou willen meegeven?

Eigenlijk hetzelfde als bij de vorige vraag: neem de tijd, zoek alles goed uit en stel veel vragen. En sluit je aan bij een Facebook groep.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!