Je gaat je droom waarmaken en een webwinkel starten. Fantastisch natuurlijk, maar je wordt wel één van de ruim 32.000 webwinkels die Nederland rijk is. Belangrijk dus om jouw webwinkel te laten opvallen. Ook als je al even een webwinkel hebt zul je dit zeker herkennen. Jouw webwinkel laten opvallen begint bij de basis, de opbouw. Welke pagina’s mogen bijvoorbeeld niet ontbreken, waar zet je wat neer en hoe maak je die verpletterende eerste indruk?

De ideale opbouw van jouw webwinkel

Elke webwinkel is natuurlijk anders, maar in de basis horen een aantal pagina’s  en elementen echt aanwezig te zijn. Een homepage zal iedere webwinkel hebben bijvoorbeeld, maar ook een klantenservice pagina, algemene voorwaarden en over mij pagina mogen zeker niet ontbreken. Hieronder de pagina’s die niet mogen ontbreken in je webwinkel.

De ideale opbouw van jouw webwinkel - Jouw webwinkel coach

De homepage van jouw webwinkel

De ideale opbouw van jouw webwinkel begint al bij de homepage. Dit is meestal de eerste pagina die je toekomstige klanten zien en waarmee jij een goede eerste indruk kunt achterlaten. Zorg dus ook voor een duidelijke, overzichtelijke homepage met daarop knoppen naar je product categorieën. Vertel hier ook  jouw verhaal achter de webwinkel. Laat hier zeker ook je producten zien. Of dit nu je meest verkochte producten zijn dan wel aanbiedingen van de week of thema producten maakt eigenlijk niet zo uit. Je toekomstige klanten willen simpelweg weten wat je verkoopt.

Tip: Zorg dat je boven-de-vouw beeld al alles zegt over je webwinkel en wat je verkoopt.

Productpagina’s

Uiteraard heb je ook productpagina’s op je website staan. Zorg er echter wel voor dat de productpagina’s overzichtelijk blijven. Door gebruik te maken van enkele hoofdcategorieën en daaronder subcategorieën, houd je het overzichtelijk. Laat je klant echter niet meer dan drie keer doorklikken voor een product. Hanteer dus de opbouw hoofdcategorie – subcategorie – product. Je kunt zelfs overwegen om onder de hoofdcategorie al de producten te laten zien. Zo laat je de klant de keuze of zij nog verder wil doorklikken naar een subcategorie of gelijk de producten al wil bekijken.

Klantenservice

Wat mij betreft een must voor elke webwinkel. Hier kun je eenvoudig antwoord geven op vragen van klanten zoals vragen over:

  • Contactgegevens
  • Producten
  • Bestellen, annuleren, retourneren
  • Betalen
  • Verzenden
  • Klacht indienen

Wellicht een open deur, maar maak gebruik van een vraag en antwoord structuur. En houd de antwoorden kort en bondig.

Over mij

Mensen kopen nog steeds van mensen. Laat daarom ook je gezicht zien. Vertel jouw verhaal, wie je bent, waarom je de webwinkel bent begonnen. Door jouw verhaal te vertellen maak je de webwinkel persoonlijk en onderscheid je jezelf van de grote bedrijven.

Over mij of over ons pagina?

Iets dat waarschijnlijk een eeuwige discussie zal blijven; maak je een over mij of over ons pagina? Ik heb hier een duidelijke stelling in. Als eenmanszaak doe je het werk alleen. Jij bent je bedrijf. Er is dus simpelweg geen ons. Maak jezelf dus niet groter dan je bent en maak een over mij pagina. Zodra je met meerdere mensen in je bedrijf werkt, is een over ons pagina prima. Laat dan ook alle medewerkers zien en laat hen ook een stukje van hun verhaal vertellen. Vind je de naam “over mij” niet mooi? Gebruik dan bijvoorbeeld als naam “Het gezicht achter (bedrijfsnaam)” of “Over (bedrijfsnaam)”.

Footer pagina’s

Naast het vermelden van contactgegevens, sociale media buttons en nieuwsbrief inschrijving is de footer ook perfect om een aantal belangrijke pagina’s te zetten. Deze pagina’s hoeven op deze manier niet in het hoofdmenu bovenin je webwinkel te staan, maar zijn wel makkelijk terug te vinden voor je klant. De pagina’s die hier zeker moeten staan zijn:

  • Over mij
  • Klantenservice
  • Levering en verzendkosten
  • Betaalopties
  • Bestelling annuleren
  • Bestelling terug sturen
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy
  • Cookie statement

Ook kun je hier nog bijvoorbeeld een merkenpagina, vrienden van pagina of laatste nieuwtjes pagina vermelden.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!