Jouw ideale sociale media mix

Tegenwoordig kun je er niet meer om heen, sociale media. Als je jouw klanten wil bereiken zul je op sociale media aanwezig moeten zijn. In de wirwar van sociale media is het moeilijk een keuze te maken.

De wirwar van sociale media

De meest gebruikte sociale media kanalen in Nederland zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Twitter, WhatsApp en YouTube. De meeste van deze sociale media kanalen zul je vast wel kennen en misschien zelfs al wel gebruiken. En dit zijn nog niet eens alle kanalen. Zo heb je ook nog Google+, Foursquare, Tumblr en WeChat. Een hele wirwar aan sociale media kanalen waarbij elk kanaal zijn eigen gebruikers heeft.

Jouw ideale sociale media mix _ Facebook, Instagram, YouTube, Twitter _ Wat past bij jouw bedrijf _ Jouw technische coach

Uit deze wirwar is het aan jou de taak een keuze te maken welk kanaal of kanalen jij gaat gebruiken om jouw producten of diensten te verkopen en jezelf en je bedrijf te laten zien. Want alle kanalen gebruiken is simpelweg onmogelijk en zou een complete dagtaak worden.

De ideale mix

Graag zou ik nu de droomformule met je delen, de ideale mix die jouw online bedrijf naar de top gaat helpen. Maar helaas, een ideale mix is er niet. Elk online bedrijf is anders en heeft een eigen doelgroep. Wat voor de één werkt, werkt de ander misschien wel helemaal niet. Daarom is het belangrijk om je eigen doelgroep te bepalen en te onderzoeken waar jouw doelgroep aanwezig is. Een aantal voorbeelden:

  • Bestaat jouw doelgroep uit moeders in de leeftijd van 25 tot 45 jaar? Dan zijn Facebook en Instagram de meest interessante platforms voor jou.
  • Bestaat jouw doelgroep uit jongeren van 16 tot 25 jaar? Richt je dan vooral op Snapchat en Instagram.
  • Bestaat jouw doelgroep uit 50+? Gebruik dan vooral Facebook en YouTube.

Verder kun je kijken naar de content die je met je doelgroep wilt delen. Zo is Pinterest ideaal om jouw volgers te inspireren, YouTube juist perfect om uitleg te geven en Twitter erg handig voor korte verkoopberichten.

En dan is er nog WhatsApp, het meest gebruikte kanaal en tegelijkertijd het voor bedrijven minst bereikbare. Reclame maken is tot nu toe niet toegestaan, toch kun je als bedrijf WhatsApp zeker wel inzetten. WhatsApp is het perfecte medium voor één op één contact met jouw potentiële klanten en het snel beantwoorden van hun vragen.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Ontvang je elke 2 weken het JTC VIP E-zine met praktische tips en handige downloads die jouw helpen de techniek achter je website en de programma's die je gebruikt te begrijpen. En bij aanmelding ontvang je al meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!