Een eigen beeldbank: een must is voor elke online ondernemer

Je kent het vast wel. Op je website heb je hele mooie producten staan. Gelukkig mag je gebruik maken van de foto’s van de leverancier. Want goede product en sfeerfoto’s, die ook nog eens vrijstaand zijn, zijn enorm kostbaar.

Als jouw foto’s niet uniek zijn

Deze mooie producten wil je natuurlijk promoten onder je volgers op Instagram en Facebook. Beeld is hierbij onmisbaar, daarom gebruik je dezelfde foto’s als op je website. Mooie en duidelijke foto’s waarbij de klant een goed beeld krijgt bij het product. Na het plaatsen van je bericht, neem je even de tijd om op je eigen tijdlijn te kijken. Heb je nog wat gemist, gebeuren er nog leuke dingen? En dan herken je de foto die je net zelf hebt geplaatst. Maar wat blijkt… het is helemaal niet jouw bericht. Je concullega, die ook dat te gekke merk verkoopt, gebruikt dezelfde foto. Zo zullen er meerdere webwinkels zijn die deze foto gebruiken. Je (potentiële) klant ziet de foto meerdere keren voorbij komen op haar tijdlijn, waardoor jij er niet uitspringt. En dat is nu net wat je wel wilt. Je wilt opvallen. Je wilt dat mensen je gaan herkennen en daardoor bij jou gaan kopen.

Hoe val je wel op in de tijdlijn van je klant?

Aangezien foto’s het eerste is wat je klant ziet op Instagram, zul je hiermee moeten opvallen. Pas als de foto aanspreekt, zal er verder gekeken worden naar de caption (de tekst die onder de foto staat). Om op te vallen met je foto’s is het belangrijk om een eigen beeldbank aan te leggen. Deze beeldbank bestaat uit foto’s die passen bij de sfeer die je uit wilt stralen. Foto’s die speciaal voor jou gemaakt zijn. Unieke foto’s van de producten die je verkoopt of passend bij de diensten die je aanbiedt. En, als je het helemaal af wilt maken, foto’s van jezelf en een kijkje achter de schermen. Door het aanleggen van deze beeldbank heb je altijd unieke content bij de hand om te plaatsen op Facebook en Instagram. Je bent niet langer dertien in een dozijn. Je valt op! De volgende stap is dan er voor te zorgen dat ook de caption aanspreekt en uitnodigt tot reactie.

Tips voor het aanleggen van een beeldbank

Voordat je aan de slag gaat met het aanleggen van de beeldbank is het verstandig om voor jezelf een lijstje te maken met de onderwerpen die je aan bod wil laten komen op social media. Wil je jezelf (of je team) laten zien? Wil je het proces laten zien van het maken van producten? Wil je laten zien hoe je samenwerkt met klanten? Of wil je vooral jezelf laten zien? En daarnaast: Welke sfeer wil je laten zien? Wat past bij je huisstijl en je visie? Maar ook wat wil je absoluut niet? Denk hier goed over na voor je aan de slag gaat met je beeldbank. Heb je dit duidelijk? Dan is het tijd voor de volgende stap: de beeldbank.

Je eigen beeldbank_ een must is voor elke online ondernemer _ Handige blogs voor online ondernemers _ Jouw technische coach

De beeldbank

Als je eenmaal de foto’s hebt, is het belangrijk dat je de foto’s op een handige plek opslaat. Ik gebruik hier zelf graag Google Drive voor (Dropbox kan natuurlijk ook). Het voordeel hiervan is dat ik zowel op mijn computer bij de foto’s kan als op mijn telefoon. Ik heb de foto’s dus altijd bij de hand. Om het voor jezelf nog makkelijker te maken, is het verstandig om de foto’s direct in het juiste formaat op te slaan (dus vierkant voor instagram) en ze een goede naam te geven, zodat je ze makkelijk terug kunt vinden. Maak je gebruik van veel verschillende categorieën, dan kun je de foto’s in aparte mappen opslaan.

Zelf doen of uitbesteden?

Dit is een vraag die jij alleen zelf kunt beantwoorden. Heb je zelf de materialen en de skills om mooie foto’s te maken? Dan kun je ervoor kiezen om dit zelf te doen. Houd er wel rekening mee dat er behoorlijk wat tijd in kan gaan zitten. Het is niet alleen het maken van de foto’s, maar ook het nabewerken en bewerken naar het juiste formaat.
Voordeel van het zelf doen is dat je zelf natuurlijk heel goed weet wat je wilt en het is uiteraard goedkoper om het zelf te doen. Nadeel is de tijdsinvestering.

Waarom zelf doen?

Uitbesteden is natuurlijk ook een optie. Voordeel hiervan is dat je zelf geen fotografie-skills hoeft te hebben, het kost je nauwelijks tijd, en jij hoeft geen extra materialen in huis te hebben. Nadeel is dat hier natuurlijk een prijskaartje aan zit. En hoe vind je een goede fotograaf die jouw ideeën over kan brengen naar beeld. Dit laatste is een kwestie van smaak. Kijk goed naar de foto’s die de fotograaf maakt. Spreekt deze stijl je aan? Dan kun je hem of haar benaderen. Kijk daarnaast ook naar je budget. De prijzen van verschillende fotografen lopen enorm uiteen.

Dit gastblog is geschreven door

Wanda Spaak
Stoer VA en Social Content Studio

Wanda maakt foto’s op een manier die past bij jouw huisstijl. Foto’s die alleen voor jou zijn en niet door concurrenten gebruikt worden. Wil je weten hoe het in zijn werk gaat? Kijk dan zeker even op Social Content Studio.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!