fbpx

De ideale opbouw van jouw online bedrijf

Je gaat je droom waarmaken en een online bedrijf starten. Fantastisch natuurlijk, maar je wordt wel één van de ruim 550.000 websites van bedrijven die Nederland rijk is. Belangrijk dus om jouw online bedrijf te laten opvallen. Ook als je al even een website hebt zul je dit zeker herkennen. Jouw online bedrijf laten opvallen begint bij de basis, de opbouw. Welke pagina’s mogen bijvoorbeeld niet ontbreken, waar zet je wat neer en hoe maak je die verpletterende eerste indruk?

De ideale opbouw van jouw online bedrijf | Praktische blogs voor online onderneemsters | Jouw technische coach

De ideale opbouw van jouw online bedrijf

Elk online bedrijf is natuurlijk anders, maar in de basis horen een aantal pagina’s  en elementen echt aanwezig te zijn. Een homepage zal iedere online onderneming hebben bijvoorbeeld, maar ook een klantenservice pagina, algemene voorwaarden en over mij pagina mogen zeker niet ontbreken. Hieronder de pagina’s die niet mogen ontbreken op jouw website.

De homepage van jouw online onderneming

De ideale opbouw van de website begint al bij de homepage. Dit is vaak de eerste pagina die je toekomstige klanten zien en waarmee jij een goede eerste indruk kunt achterlaten. Zorg dus ook voor een duidelijke, overzichtelijke homepage met daarop knoppen naar je product categorieën of diensten. Vertel hier ook  jouw verhaal achter je bedrijf. En heb je een webwinkel? Laat hier dan zeker ook je producten zien. Of dit nu je meest verkochte producten zijn dan wel aanbiedingen van de week of thema producten maakt eigenlijk niet zo uit. Je toekomstige klanten willen simpelweg weten wat je verkoopt.

Tip: Zorg dat je boven-de-vouw beeld al alles zegt over jouw bedrijf en wat je verkoopt/aanbiedt.

Product- en dienstpagina’s

Uiteraard heb je ook product- of dienstpagina’s op je website staan. Heb je meerdere producten of diensten? Zorg er dan wel voor dat deze overzichtelijk blijven. Door gebruik te maken van enkele hoofdcategorieën en daaronder subcategorieën, houd je het overzichtelijk. Laat je klant echter niet meer dan drie keer doorklikken voor een product of dienst. Hanteer dus de opbouw hoofdcategorie – subcategorie – product/dienst. Heb je slechts enkele producten of diensten dan kunt je beter overwegen om onder de hoofdcategorie deze al te laten zien zodat de klant zo min mogelijk hoeft te klikken.

Klantenservice

Wat mij betreft een must voor elke webwinkel en een aanbeveling voor alle online bedrijven. Hier kun je eenvoudig antwoord geven op vragen van klanten zoals vragen over:

  • Contactgegevens
  • Producten of diensten
  • Bestellen/boeken, annuleren, retourneren
  • Betalen
  • Verzenden
  • Klacht indienen

Wellicht een open deur, maar maak gebruik van een vraag en antwoord structuur. En houd de antwoorden kort en bondig.

Over mij

Mensen kopen nog steeds van mensen, bovendien maak jij jouw bedrijf bijzonder. Er is niemand zoals jij, laat daarom ook je gezicht zien. Vertel jouw verhaal, wie je bent, waarom je jouw bedrijf bent begonnen. Door jouw verhaal te vertellen maak je jouw online onderneming persoonlijk en onderscheid je jezelf van de grote bedrijven.

Over mij of over ons pagina?

Iets dat waarschijnlijk een eeuwige discussie zal blijven; maak je een over mij of over ons pagina? Ik heb hier een duidelijke stelling in. Als eenmanszaak doe je het werk alleen. Jij bent je bedrijf. Er is dus simpelweg geen ons. Maak jezelf dus niet groter dan je bent en maak een over mij pagina. Zodra je met meerdere mensen in je bedrijf werkt, is een over ons pagina prima. Laat dan ook alle medewerkers zien en laat hen ook een stukje van hun verhaal vertellen. Vind je de naam “over mij” niet mooi? Gebruik dan bijvoorbeeld als naam “Het gezicht achter (bedrijfsnaam)” of “Over (bedrijfsnaam)”.

Footer pagina’s

Naast het vermelden van contactgegevens, sociale media buttons en nieuwsbrief inschrijving is de footer ook perfect om een aantal belangrijke pagina’s te zetten. Deze pagina’s hoeven op deze manier niet in het hoofdmenu bovenin je website te staan, maar zijn wel makkelijk terug te vinden voor je klant. De pagina’s die hier zeker moeten staan zijn:

  • Over mij
  • Klantenservice
  • Levering en verzendkosten
  • Betaalopties
  • Bestelling/boeking annuleren
  • Bestelling terug sturen
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy
  • Cookie statement

Ook kun je hier nog bijvoorbeeld een merkenpagina of laatste nieuwtjes pagina vermelden.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Werkboek In 6 stappen je website verbeteren

JE BENT NOG 1 STAP VERWIJDERDVAN JOUW GRATIS WERKBOEK

Vul hieronder ⇓ snel je gegevens in

In het werkboek In 6 stappen je website verbeteren geef ik je 6 tips waarmee je jouw website kunt verbeteren zodat je bezoekers trekt en behoudt

Omdat ik zelf het gevoel van stilstaan heb ervaren en weet hoe frustrerend het is om maar niet dat gewenste salaris uit je bedrijf te halen. En omdat ik jou de financiële vrijheid zo gun, geef ik niet alleen dit werkboek gratis weg. Ook deel ik mijn tips en trics met je zodat je uit dat dal kan klimmen en verder kunt groeien!

Het is gelukt! Binnen 10 minuten ontvang je jouw gratis download.