Hoe kun je sociale media goed inzetten als online bedrijf?

Als online ondernemer kom je er echt niet meer onder het gebruik van sociale media uit. Hier vind je tenslotte jouw (potentiële) klanten. Sociale media kun je dus niet langer er een beetje bij doen. Je zult echt een strategie moeten bedenken en toepassen om jezelf te laten zien. De vraag is dus: Hoe kun je sociale media goed inzetten als online bedrijf?

Hoe kun je sociale media goed inzetten als online bedrijf _ Jouw technische coach

Sociale media als vast onderdeel van je marketingstrategie

Om sociale media goed te kunnen inzetten zul je allereerst het belang van sociale media moeten inzien. Sociale media kanalen zijn laagdrempelig en door actief te worden en vooral ook actief te blijven op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Pinterest kun je jouw online bedrijf goed in de markt zetten. Denk daarom niet langer “dit doe ik er wel een beetje bij” maar ga voor een goed doordachte marketingstrategie.

Stel jezelf bij het opstellen van een marketingsstrategie eerst deze vragen:

  • Waarom wil ik sociale media gaan inzetten?
  • Welke resultaten wil ik met sociale media behalen?
    • Groei in verkopen producten/diensten?
    • Betere vindbaarheid in Google?
    • Intensief contact met de doelgroep?
    • Bereiken van nieuwe klanten?
    • Contact onderhouden met volgers?
  • Wat is mijn doelgroep?
  • Waar bevind mijn doelgroep zich?

Stel voor jezelf concrete doelen. Zo kun je makkelijker je inzet evalueren en bijstellen als dat nodig is.

Elk sociale media kanaal heeft zijn eigen spelregels

Elk sociale medium kanaal heeft zijn eigen spelregels maar ook doelen en inzetmogelijkheden. Dit betekent dat je niet alle social media blindelings kunt – of zelf moet willen – inzetten. Het onderhouden van een sociale media kanaal kost veel tijd en het zou zonde zijn als hier vervolgens niets uitkomst. Daarom is het beter eerst goed te bedenken hoe en of je via één van de social media je doelgroep kan bereiken. Kijk hierbij ook naar hoe de diverse kanalen gebruikt worden en of dit past bij jouw bedrijf. Maak vervolgens een keuze voor één tot maximaal drie kanalen en bepaal voor elke van deze kanalen apart je content strategie.

Niet alleen nemen maar ook geven

Als je jouw strategie hebt bepaald moet je deze nog omzetten naar content. Bedenk daarbij goed dat je niet alleen neemt, maar ook geeft. Deel dus niet alleen de producten of diensten die je verkoopt maar geef ook tips en informatie. Vergeet ook niet om af en toe iets van jezelf te laten zien. Zo zorg je ervoor dat mensen het interessant vinden om jou te volgen en jou als persoon achter het bedrijf ook leren kennen.

Met deze 4 simpele tips vergroot je jouw bereik op sociale media.

Tip 1: maak (live) video onderdeel van de content die je deelt.

Op Instagram en Facebook zorgen video’s, vooral live video’s, voor veel meer bereik. Plaats dus regelmatig video’s op je Facebook pagina’s en in je Instagram story.

Tip 2: laat jezelf zien

Maak het persoonlijk en laat jezelf zien. Niet alleen vergroot dit de binding en interactie met je klanten, foto’s van jezelf zorgen simpelweg ook voor meer bereik dan stockfoto’s omdat sociale media graag unieke foto’s toont.

Tip 3: Zet aan tot interactie

Post met veel interactie krijgen meer bereik. Door de interactie te stimuleren zorg je dus dat meer mensen jouw post en dus ook jouw online bedrijf zien. Je kunt de interactie vergroten door bijvoorbeeld een poll op te zetten, een foto te plaatsen met de vraag een grappig onderschrift te bedenken of te vragen naar de mening van je volgers.

Tip 4: Reageer

Mensen aanzetten tot interactie is één ding. Vergeet daarnaast ook niet om te reageren om te laten zien dat je de berichten leest en de reacties waardeert.

Groeien door sociale media goed in te zetten

Ik ben ervan overtuigd dat, als je sociale media goed gaat inzetten, jouw online bedrijf  zal gaan groeien. Ook ik haal mijn klanten voornamelijk uit contact via sociale media. Er is geen enkel ander kanaal waarbij je zo goed contact goed maken met potentiële klanten. Bovendien is het ook nog eens gratis te gebruiken. Mocht je nog geen sociale media gebruiken, dan is het er nu echt tijd voor. Gebruik je al sociale media? Ga dan vooral ook aan de slag met het bedenken en uitvoeren van een marketingstrategie. Zet je sociale media kanalen gericht in dan gaat sociale media je zeker geld opleveren.

 

 

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!