fbpx

Google Analytics toepassen

Google Analytics geeft je meer inzicht in wie er naar je webwinkel komen en hoe zij zich gedragen. Het is een veelzijdige tool, maar juist dat is wat vaak ook webwinkeliers weerhoudt om het te gebruiken. Op de pagina Google analytics, meten is weten leg ik uit wat Google Analytics is en wat je ermee kunt. In Google Analytics voor beginners leg ik je uit hoe je stap voor stap Google Analytics instelt. In dit artikel, Google Analytics toepassen, leg ik je uit hoe je Google Analytics kunt gebruiken om je webwinkel te verbeteren.

Google Analytics toepassen – Wat is wat?

Om Google Analytics toe te kunnen passen is het eerst handig om te weten wat je waar kunt vinden.

Google Analytics toepassen - Wat is wat uitleg - Jouw webwinkel coach

  1. Bij alle websitegegevens zie je de naam van de property en de dataweergaven waar je op dat moment de rapporten aan het bekijken bent. Door op het pijltje te klikken kun je veranderen naar een andere property (handig als je meerdere websites hebt).
  2. Dashboards zijn overzichtspagina’s. Je kunt zelf dashboards naar eigen smaak inrichten of een kant en klare dashboard downloaden via de solutions galary van Google.
  3. Bij realtime rapporten kun je bezoekers volgen die nu op je website zijn. Je kunt hier bijvoorbeeld zien waar ze vandaan komen en welke pagina’s ze aan het bekijken zijn.
  4. Onder doelgroep rapporten vindt je informatie over geslacht, leeftijd en interesses van je bezoekers. Ook kun je hier bijvoorbeeld zien welke browser en apparaat ze gebruiken, vanaf welke site ze komen, uit welk land ze komen en welke taal ze spreken, hoe vaak ze terug komen, etcetera.
  5. Acquisitie rapporten laten zien waar je bezoekers vandaan komen en welke zoektermen zij gebruikt hebben.
  6. Bij gedrag kun je zien welke pagina’s je bezoekers bezoeken en hoe lang ze op je website blijven.
  7. Onder conversies vind je de e-commerce rapporten en kun je de door jou ingestelde doelen volgen.
  8. Tenslotte kun je bij beheerder je account, property’s en weergaven beheren, instellen, wijzigen en toevoegen.

Het dashboard gebruiken

Het dashboard kan een erg handige pagina zijn, mits je hem goed instelt, Nu kun je dit stap voor stap zelf doen, maar ik adviseer je om een standaard dashboard te downloaden en te gebruiken. Mijn favoriet hierin is het E-commerce dashboard van MijnWebwinkel. In dit dashboard krijg je een erg mooi overzicht van:

  • Actieve gebruikers per verkeersbron (op dit moment)
  • Pagina’s die nu worden bekeken per apparaat type
  • Transacties per kanaal
  • Unieke gebruikers en transacties
  • Sessies per kanaal en apparaat type
  • Sessies en conversieratio per kanaal
  • Top 10 bestemmingspagina’s
  • Totale opbrengst
  • E-commerce conversieratio
  • Transacties
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Bezoeken per stad

Alternatieven zijn het E-commerce dashboard van Blast Analytics & Marketing of het All-in-one Ecommerce Dashboard van Paolo Margari.

Google Analytics gebruiken

Nu alles goed staat ingesteld kun je Google Analytics toepassen op je eigen webwinkel. Je zult inmiddels al wel hebben gezien dat er eindeloos veel mogelijkheden qua rapporten zijn. Ik ga de belangrijkste rapporten met je doorlopen en je vertellen welke informatie je uit de rapporten kunt halen en wat je met deze informatie kunt doen.

Doelgroepoverzicht

Het gedeelte doelgroepoverzicht geeft je informatie over één van de belangrijkste dingen voor je webwinkel, namelijk over je bezoekers. Om specifiek te zijn geeft dit gedeelte je informatie over hoeveel bezoekers je ontvangt en wie je bezoekers zijn.

Datumselectie

In het doelgroepoverzicht kun je bovenaan bij de datumselectie de periode kiezen waar je naar wilt kijken.

Google Analytics toepassen - Doelgroep rapporten - datumselectie - Jouw webwinkel coach

Segmenten

Je kunt het doelgroepoverzicht bekijken voor alle bezoekers, maar je kunt ook een specifieke groep bezoekers uitlichten door een segment toe te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld het segment betaald verkeer, direct verkeer of terugkerende gebruikers selecteren en die vergelijken met alle bezoekers of met elkaar.

oogle Analytics toepassen - Doelgroep rapporten - segmenten - Jouw webwinkel coach

Doelgroepoverzicht

Google Analytics toepassen - Doelgroep rapporten - Jouw webwinkel coach

Uit het doelgroepoverzicht kun je al heel veel informatie halen. Ik zal stap voor stap de verschillende onderdelen met je doornemen.

  • Sessies laat het totaal aantal sessies in de geselecteerde periode zien. Een sessie begint als een bezoeker op je website binnenkomt en eindigt wanneer de bezoeker je website weer verlaat.
  • Gebruikers laat het totaal aantal gebruikers zien die in de geselecteerde periode minstens één keer op je website zijn geweest. Het aantal gebruikers zal altijd minder zijn dan het aantal sessies omdat terugkerende bezoekers als unieke gebruiker maar één keer worden geteld (en bij sessies dus meerdere keren).
  • Paginaweergaven zijn het totaal aantal bekeken pagina’s. Hierbij tellen herhaalde weergaven van één pagina ook mee.
  • Pagina’s/sessie geeft het gemiddeld aantal bekeken pagina’s per sessie weer.
  • Gemiddelde sessieduur geeft aan hoe lang gemiddeld een bezoeker per sessie op je website is geweest. De notering is in uren:minuten:seconden.

Ik denk dat het wel vanzelf spreekt dat hoe hoger bovenstaande getallen, hoe beter het is.

  • Bouncepercentage is het percentage sessies waarbij slechts één pagina wordt bekeken waarbij geen interactie plaatsvond met de pagina. Over het algemeen geld dat hoe lager het bouncepercentage is hoe beter. Toch zul je zien dat het percentage per pagina nogal verschillend kan zijn en ook per periode enorm kan verschillen. Heb je bijvoorbeeld een leuk blog geschreven over één van je producten en dit met een link gepost op Facebook, dan zal de bouncepercentage van deze pagina hoog zijn (bezoekers worden namelijk direct naar je blog geleid en zullen vaak na het lezen ook weer meteen vertrekken). Omdat het bouncepercentage dat in het rapport wordt weergegeven dus een gemiddeld percentage is, is het moeilijk om aan te geven wat nu een goed bouncepercentage is. Over het algemeen wordt aangegeven dat een bouncepercentage onder de 50% al best goed is, maar nog verbeterd kan worden. Zit je tussen de 30 en 40% dan zit je prima.
  • % nieuwe sessies tenslotte geeft het percentage van nieuwe bezoekers. Dit zie je ook weergegeven in de cirkel diagram.

Uit ditzelfde rapport kun je ook nog halen uit welk land/plaats je bezoekers komen en welk systeem er gebruikt is (mocht je dit interessant vinden).

Demografie overzicht

Alhoewel het doelgroepoverzicht rapport verreweg de meest interessante informatie geeft, wil ik ook nog even stilstaan bij het demografie overzicht. Simpelweg omdat dit rapport toch wel handige informatie geeft

Het demografie overzicht geeft inzicht in jouw doelgroep (geslacht en leeftijd). Met het inzicht in wie nu daadwerkelijk de mensen die bij jou kopen, kun je jouw doelgroep nog specifieker maken. En hiermee kun je weer veel gerichter gaan adverteren op bijvoorbeeld Facebook.

Standaard wordt hier alle gebruikers weergegeven, maar ook hier kun je weer een segment toevoegen. Eén belangrijk segment is converteerders. Dit zijn je daadwerkelijke kopers. Hiermee kun je dus duidelijk zien wie er bij jou koopt.

Google Analytics toepassen - Doelgroep rapporten - Demografie - Jouw webwinkel coach

Acquisitie-overzicht

Het acquisitie-overzicht is een rapport waar ik zelf veel naar kijk omdat deze je veel informatie geeft over de herkomst van je bezoekers. Je ziet in één overzicht de verdeling tussen de verschillende kanalen, het gedrag per kanaal en je conversie percentage per kanaal. Hiermee kun je dus in één keer zien welk kanaal voor jou het meeste oplevert en waar het dus de moeite waard is meer in te investeren.

Google Analytics toepassen - Acquisitie-overzicht - Jouw webwinkel coach

De kanalen waar Google analytics standaard naar kijkt zijn:

  • Organic search: Dit zijn bezoekers die vanuit de zoekmachines op je website komen. Hier worden bezoekers vanuit advertenties niet onder gerekend.
  • Direct: Dit zijn bezoekers die geen gebruik maken van andere kanalen en direct op je website terecht komen door bijvoorbeeld het rechtstreeks intikken van je website adres.
  • Referral: Dit zijn bezoekers die via linken op andere website op jouw website komen.
  • Display: Onder display vallen alle bezoekers die via een banner op een andere website op jouw website komen.
  • Social: Hieronder vallen bezoekers die via de sociale media kanalen op jouw website komen.
  • E-mail: Maak je gebruik van een e-mail programma als Mailchimp, dan kan je Google analytics koppelen. Hierdoor herkent Google analytics het verkeer dat via bijvoorbeeld een nieuwsbrief op je website komt.
  • Paid search: Hieronder vallen alle bezoekers die via een betaalde advertentie van een zoekmachine (bijvoorbeeld Adwords) op je website komen.

Het meest ideaal is als de kanalen organic search, direct, referral, social en e-mail min of meer gelijk verdeeld zijn en je vooral niet te afhankelijk bent van bezoekers uit de zoekmachine. Zo voorkom je dat een verandering in je positie in de zoekmachine gelijk een grote invloed heeft op je verkopen.

Inzoomen op de kanalen

Door op één van de kanalen te klikken kun je nog verder inzoomen op de herkomst van je bezoekers. Zo zie je bij organic search een overzicht van de zoekwoorden waar je op gevonden wordt. En welke zoekwoorden tot omzet hebben geleid. Echter zal dit rapport altijd onvolledig zijn. Het grootste deel van wordt namelijk weergegeven als “not provided”. Bezoekers die ingelogd zijn via hun Google account worden door Google, in verband met de privacy wetgeving, niet weergegeven.

Klik je door op het kanalen direct en email, dan krijg je een overzicht van de pagina’s waarmee je bezoekers op je website zijn gekomen. Ook hier wordt weer weergegeven welke pagina tot omzet heeft geleid.

Bij doorklikken op het kanaal referral zie je de bron vanwaar je bezoekers komen. Dit is erg handig als je op verzamelwebsites zoals De Online Etalage staat. Je ziet hier direct omzet heeft opgeleverd. Ik plaats hier echter wel gelijk ook een kanttekening bij. Lang niet altijd zullen bezoekers vanuit deze websites direct iets bestellen. Dit is ook terug te zien bij het rapport multi-channel trechters – overzicht (onder conversies).

Via het kanaal social kun je zien welk sociale media kanaal jouw het meeste oplevert, zowel qua aantal bezoekers als ook qua omzet. Maak gebruik van deze kennis en focus je op die kanalen die echt wat voor je webwinkel doen.

Het kanaal display geeft na doorklikken de bronnen weer die het verkeer naar je website hebben doorverwezen.

Het kanaal paid search geeft de betaalde zoekwoorden weer die door bezoekers zijn gebruikt om op je website te komen.

Campagnes

Een tweede rapport onder acquisitie dat ik nog wil uitlichten is campagnes en specifiek alle campagnes dat hieronder staat. In dit rapport vind je de campagnes van Adwords en ook je nieuwsbrief campagnes als je bijvoorbeeld via Mailchimp werkt. Zo heb je in één handig overzicht de acquisitie, het gedrag en de conversie per campagne staan.

Gedrag

Nu is het tijd om te kijken wat je bezoekers op je website doen. Welke pagina’s bezoeken ze bijvoorbeeld veel en op welke pagina stappen bezoekers uit? Met deze informatie kun je jouw website verder verbeteren. Wordt een bepaalde productpagina bijvoorbeeld veel bezocht, maar worden er weinig producten van deze pagina besteld? Dan is dit het teken dat de pagina en/of de producten niet aan de verwachtingen voldoen van je bezoeker. Door hier teksten en afbeeldingen aan te passen, kun je meer bezoekers over de streep trekken om de producten toch te bestellen.

Site-content – alle pagina’s

Google Analytics toepassen - Gedrag - Site-content - alle pagina's - Jouw webwinkel coach

In het rapport site-content – alle pagina’s staan alle bezochte pagina’s, gesorteerd op url. Hier wordt alleen het gedeelte dat volgt om de domeinnaam weergegeven. Hier kun je zien welke pagina’s veel worden bezocht en zie je ook het bouncepercentage en uitstappercentage per pagina. Zo zal je home pagina bijvoorbeeld bovenaan staan als je kijkt naar het aantal paginaweergaven. Als je in de grijze balk bovenaan de kolommen op uitstappercentage klikt, sorteert Google analytics de pagina’s op dit percentage. Zo kun je eenvoudig zien welke pagina tot welk percentage siteverlatingen leidt.

Zoals aangegeven kun je door middel van onder andere dit rapport zien waar verbeteringen zijn aan te brengen om meer uit de betreffende pagina te halen. Om een voorbeeld te geven: Een deel van je bezoekers klikken op je pagina verzending. Op deze pagina heb je de informatie staan over de verzending en de verzendkosten. 100% van je bezoekers verlaten, na het zien van deze pagina, je website. Voor mij is dit een teken aan de wand. Want waarom verlaten deze bezoekers juist via deze pagina je website? Neem deze pagina eens goed onder de loep en bekijk het door de ogen van je klant. Wat kan tegengevallen zijn, de levertijd of misschien wel de verzendkosten? Pas de pagina (en wellicht dus je levertijd en verzendkosten) aan en kijk na een maand nog eens naar dit rapport. Als je verbeteringen ziet, dan zit je dus op het juiste spoort en zal deze aanpassing je meer klanten op gaan leveren.

Conversies

Nu je hebt gekeken naar waar je bezoekers vandaan komen en wat zij op je website doen, is het tijd om naar het laatste gedeelte te kijken: conversies. Ook hier staan weer meerdere rapporten onder. Ik zal de drie belangrijkste rapporten laten zien en er uitleg over geven.

Doelenoverzicht

Google Analytics toepassen - Doelenoverzicht - Jouw webwinkel coach

In het blog Google Analytics doelen instellen leg ik stap voor stap uit hoe je doelen kunt instellen. In het doelenoverzicht kun je zien welke van je doelen zijn behaald. Standaard worden alle doelen getoond. Door boven de grafiek op behaalde doelen te klikken, kun je een specifiek doel bekijken zoals nieuwsbrief aanmeldingen. De grafiek zal dan alleen dit doel laten zien. De waardes eronder blijven overigens ongewijzigd, deze laten nog steeds alle doelen zien. Zo kun je dus per doel kijken hoe het verloop is (zit er regelmaat in?).

Doelen trechterweergave

Google Analytics toepassen - Doelen trechterweergave - Jouw webwinkel coach

De trechterweergave is vooral interessant om het winkelwagen proces te analyseren. Je kunt hier heel goed zien waar klanten voortijdig in het proces uitstappen. In bovenstaand voorbeeld zie je onder andere dat 51 van de 220 klanten iets in de winkelwagen plaatsen en vervolgens de website verlaten. Dit kan met verschillende redenen zijn zoals rondkijken of ze het ergens anders goedkoper kunnen vinden, verzendkosten die onverwacht zijn, verzendtijd die te lang is. Als bij jou ook veel klanten hier al weggaan, kun je dus naar dit soort verbeteringen kijken. Wees bijvoorbeeld meteen duidelijk in het communiceren van je verzendkosten en verzendtijd. Een stap waar altijd veel exits zijn is bestelling geplaatst. Dit heeft te maken met de betaalstap die meestal via een externe website loopt. Er zijn veel klanten die netjes betalen en daarna niet meer terugkomen op je website. Heb jij op je bedankt pagina belangrijke informatie staan? Vergeet dan niet dit te herhalen in de bevestigingsmail.

E-commerce overzicht

Google Analytics toepassen - E-commerce overzicht - Jouw webwinkel coach

Het e-commerce overzicht tenslotte geeft in één oogopslag je behaalde e-commerce doelstellingen. Zo kun je hier je conversieratio, het aantal transacties, de gemiddelde bestelwaarde en je meest verkochte producten vinden.

De meeste van bovenstaande waarden spreken wel voor zich, maar is een conversieratio? De conversieratio is het percentage sessies die tot een verkoop hebben geleid. In bovenstaand voorbeeld hebben van de 100 bezoekers 1,01 bezoekers daadwerkelijk een aankoop gedaan. Het mag duidelijk zijn dat hoe hoger deze waarde is, des te beter. Bij webshop aankopen ligt deze tussen de 0,5 en 7,0 %, met een gemiddeld conversieratio van 1,5%. Je kunt zelf zorgen voor een hogere conversieratio door bijvoorbeeld gratis verzending aan te bieden of lagere verzendkosten te hanteren. Ook het optimaliseren van je winkelwagenproces levert vaak al een hogere conversie op.

Tenslotte dit nog

Met al deze rapporten geeft Google analytics je veel informatie over je bezoekers, je webwinkel en de marketingcampagnes die je gebruikt. Informatie die waardevol is en waar je zelf direct mee aan de slag kunt. Besef echter wel dat dit niet in één keer een uurtje kan. Google analytics moet een onderdeel van je wekelijkse routine worden om echt meer inzicht te krijgen. Ga je het consequent gebruiken, dan zul je er zeker winst uit gaan halen voor je webwinkel.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Werkboek In 6 stappen je website verbeteren

JE BENT NOG 1 STAP VERWIJDERDVAN JOUW GRATIS WERKBOEK

Vul hieronder ⇓ snel je gegevens in

In het werkboek In 6 stappen je website verbeteren geef ik je 6 tips waarmee je jouw website kunt verbeteren zodat je bezoekers trekt en behoudt

Omdat ik zelf het gevoel van stilstaan heb ervaren en weet hoe frustrerend het is om maar niet dat gewenste salaris uit je bedrijf te halen. En omdat ik jou de financiële vrijheid zo gun, geef ik niet alleen dit werkboek gratis weg. Ook deel ik mijn tips en trics met je zodat je uit dat dal kan klimmen en verder kunt groeien!

Het is gelukt! Binnen 10 minuten ontvang je jouw gratis download.