fbpx

Google Analytics doelen instellen voor online onderneemsters

Google Analytics is het gratis online programma van Google waarmee je inzicht krijgt in je bezoekers en hun gedrag op je website. In Google Analytics zitten standaard al veel rapporten die je van alles vertellen over onder andere de pagina waarop de bezoekers binnenkomen, de pagina’s die worden bezocht en waar bezoekers vandaan komen. Daarnaast kan je met Google Analytics ook nog zelf ingestelde doelen volgen als aantal geplaatste bestellingen, nieuwsbriefinschrijvingen en aantal bezochte pagina’s per keer. In dit blog ga ik je dit laatste gedeelte uitleggen zodat ook jij weet hoe je doelen in kunt stellen en kunt volgen.

Google Analytics doelen instellen voor online onderneemsters | Praktische blogs voor online onderneemsters | Jouw technische coach

Welke doelen zijn handig te volgen voor mij als online onderneemster?

Afhankelijk van je onderneming zijn een aantal doelen handig om in stellen. Het eerste doel is natuurlijk geplaatste bestellingen of boekingen. Anders dan je misschien denkt is dit doel vooral ook handig om te kijken waar je klanten in het bestelproces afhaken. Heb je de mogelijkheid om in te schrijven op een nieuwsbrief, dan is het ook fijn hier een doel voor in stellen zodat je kunt volgen hoeveel inschrijvingen je hebt. Tot slot vind ik het zelf ook handig om te volgen hoeveel pagina’s iemand per keer bezoekt. Uiteraard kun je nog meer doelen instellen zoals bestemming (handig als je een landingspagina hebt ingesteld) of gebeurtenissen (bijvoorbeeld te volgen hoe vaak  een PDF wordt gedownload of een video wordt bekeken).

Stap voor stap doelen instellen

Om een doel in te stellen ga je als volgt te werk.

  • Open Google Analytics en log in
  • Ga naar beheerder
  • Selecteer de property en de weergave waarvoor je het doel wil instellen.
  • Klik onder weergave op doelen.
  • Klik op + nieuw doel

Doel betaling/bestelling uitvoeren instellen

Met dit doel kun je bestellingen en boekingen volgen.

  • Nadat je op + nieuw doel hebt geklikt, kies je voor template -> opbrengst -> een betaling/bestelling plaatsen
  • Klik nu op doorgaan
  • Geef onder doelbeschrijving je doel een naam en kies bij type voor bestemming (de doelruimte-ID kun je zo laten staan)
  • Klik weer op doorgaan
  • Bij doeldetails vul je de bedank pagina in nadat een bestelling is geplaatst. Je hebt hierin drie keuzes
    • Gelijk aan: het behaalde doel wordt alleen geregistreerd als de url die jij ingeeft exact overeen komt met de url van de pagina die de bezoeker ziet. (/order-received, /bedankt.html)
    • Begint met: hier worden zowel de exacte url als de pagina’s die beginnen met de ingevoerde url worden meegenomen. Deze gebruik je alleen als je webwinkel gebruik maakt van dynamische parameters.
    • Reguliere expressie: Deze gebruik je als de url van je bedank pagina per betaling/bestelling anders is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij MijnWebwinkel pagina’s (gebruik bij MWW pagina’s ^.*\/order\/finish\/.*$ en bij Woocommerce ^.*\/order-recieved\/.*$)

Tip: het is altijd verstandig bij je websitebouwer/webwinkelhost na te vragen welke van bovenstaande je het beste kunt gebruiken en wat de doelpagina’s zijn. Deze kunnen per hosting verschillend zijn.

  • Laat waarde op uit staan.
  • Zet de trechter aan.
Gebruik als doelbestemming reguliere expressie vul als bestemmingspagina ^.*\/order\/finish\/.*$ in. Zet de trechter aan en stel de trechter verder als volgt in:

  • Stap 1 -> Naam = Winkelwagen -> Scherm/pagina = ^.*\/order\/cart\/.*$ -> zet verplicht aan
  • Klik op + Nog een stap toevoegen
  • Stap 2
    • bij gebruik van klant-accounts -> Naam = Klant-account -> Scherm/pagina = ^.*\/order\/login\/.*$
    • zonder klant-accounts -> Naam = Klantgegevens -> Scherm/pagina = ^.*\/winkel\/.*\/order\/customer\/.*$
  • Klik op + Nog een stap toevoegen
  • Stap 3 -> Naam = Bevestigen -> Scherm/pagina = ^.?\/winkel\/.*\/order\/confirm\/.*$
  • Klik op Opslaan
Gebruik als doelbestemming reguliere expressie vul als bestemmingspagina ^.*\/order-recieved\/.*$ in. Zet de trechter aan en stel de trechter verder als volgt in:

  • Stap 1 -> Naam = Winkelwagen -> Scherm/pagina = /winkelmand -> zet verplicht aan
  • Klik op + Nog een stap toevoegen
  • Stap 2 -> Naam = Afrekenen -> Scherm/pagina = /afrekenen
  • Klik op Opslaan

In de trechter laat ik de betaal stap achterwegen omdat deze via de externe site van de betaalservice loopt. Na betaling keert de klant weer terug naar de bedankpagina, welke je hebt ingesteld als doelpagina. Zoals aangegeven kun je nu zien of een klant tijdens het proces afhaakt en bij welke stap de klant afhaakt.

Doel nieuwsbrief inschrijving instellen

  • Nadat je op + nieuw doel hebt geklikt, kies je voor template -> aangepast
  • Klik nu op doorgaan
  • Geef onder doelbeschrijving je doel een naam en kies bij type voor bestemming (ook hier kun je de doelruimte-ID zo laten staan)
  • Klik weer op doorgaan
  • Bij doeldetails kies je nu voor gelijk aan en vul je ook nu weer de bedank pagina in nadat de inschrijving is bevestigd. Zelf gebruik ik ActiveCampaign en heb daarvoor een eigen pagina op mijn website aangemaakt. In dit geval zet je als doelpagina /naam bedank pagina. Gebruik je de inschrijfmogelijkheid van je websitehost dan genereert de host een bedank pagina. Bij bijvoorbeeld MijnWebwinkel is dit /newsletter/activated/.
  • Laat waarde op uit staan.
  • Zet de trechter aan.
  • Vul de trechter als volgt in:
    • Stap 1 -> Naam = Aanmelding
      • Mailchimp/ActiveCampaign (gebruik de pagina zoals aangegeven in je signup forms) -> Scherm/pagina = http://eepurl.com/Q81Rn (=voorbeeld!) -> zet verplicht aan
      • MijnWebwinkel -> Scherm/pagina = /newsletter/confirm/ -> zet verplicht aan
    • Klik op Opslaan

Google Analytics doelen instellen - Jouw webwinkel coach

Kan inschrijven gelijk op je website bijvoorbeeld doordat het thema een module hiervoor heeft ingebouwd? Laat dan de trechter uitstaan!

Andere doelen instellen

Je hebt nu 2 doelen ingesteld, bestellingen/betalingen en nieuwsbrief inschrijvingen volgen. Op deze manier kun je nog meer doelen instellen die jij handig vindt. Volg simpelweg elke keer bovenstaande stappen en vul alle gegevens in. Succes! 

Lees ook deze blogs over Google Analytics

Google Analytics, meten is weten

Hoe koppel ik Google Analytics aan mijn website?

Google Analytics toepassen

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Verbeter je online vindbaarheid met de gratis SEO checklist

Vul hieronder ⇓ snel je gegevens in

 

 

Als onderneemster met een website kun je er niet omheen, SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie. Want je wil met je prachtige bedrijf toch ook op internet gevonden worden?
Met deze handige checklist help ik je daarom op weg zodat jij meer bezoekers en dus klanten op je website krijgt!

Het is gelukt! Binnen 5 minuten ontvang je jouw gratis checklist.