Doelen instellen

In dit artikel leg ik je uit hoe je doelen kunt instellen in Google Analytics. Voor jou als webwinkelier zijn twee doelen het belangrijkste: een bestelling plaatsing en een nieuwsbrief inschrijving. Het doel bestelling plaatsing gebruik je vooral om te kijken waar je klanten in het bestelproces afhaken. Verder zul je met name e-commerce gebruiken. Hoe je e-commerce in kunt schakelen leg ik uit in Google Analytics voor beginners. Uiteraard kun je nog meer doelen instellen zoals bestemming (handig als je een landingspagina hebt ingesteld), aantal pagina’s per bezoek, gebeurtenissen (bijvoorbeeld het downloaden van een PDF of bekijken van een video).

Stap voor stap doelen instellen

  • Ga naar beheerder
  • Selecteer de property en de weergave waarvoor je het doel wil instellen.
  • Klik onder weergave op doelen.
  • Klik op + nieuw doel

Doel bestelling plaatsing instellen

  • Nadat je op + nieuw doel hebt geklikt, kies je voor template -> opbrengst -> een bestelling plaatsen
  • Klik nu op doorgaan
  • Geef onder doelbeschrijving je doel een naam en kies bij type voor bestemming (de doelruimte-ID kun je zo laten staan)
  • Klik weer op doorgaan
  • Bij doeldetails vul je de bedank pagina in nadat een bestelling is geplaatst. Je hebt hierin drie keuzes
    • Gelijk aan: het behaalde doel wordt alleen geregistreerd als de url die jij ingeeft exact overeen komt met de url van de pagina die de bezoeker ziet. (/order-received, /bedankt.html)
    • Begint met: hier worden zowel de exacte url als de pagina’s die beginnen met de ingevoerde url worden meegenomen. Deze gebruik je alleen als je webwinkel gebruik maakt van dynamische parameters.
    • Reguliere expressie: Deze gebruik je als de url van je bedank pagina per bestelling anders is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij MijnWebwinkel pagina’s (gebruik bij MWW pagina’s ^.*\/order\/finish\/.*$ en bij Woocommerce ^.*\/order-recieved\/.*$)

Tip: het is altijd verstandig bij je websitebouwer/webwinkelhost na te vragen welke van bovenstaande je het beste kunt gebruiken en wat de doelpagina’s zijn. Deze kunnen per hosting verschillend zijn.

  • Laat waarde op uit staan.
  • Zet de trechter aan.

Gebruik als doelbestemming reguliere expressie vul als bestemmingspagina ^.*\/order\/finish\/.*$ in. Zet de trechter aan en stel de trechter verder als volgt in:

  • Stap 1 -> Naam = Winkelwagen -> Scherm/pagina = ^.*\/order\/cart\/.*$ -> zet verplicht aan
  • Klik op + Nog een stap toevoegen
  • Stap 2
    • bij gebruik van klant-accounts -> Naam = Klant-account -> Scherm/pagina = ^.*\/order\/login\/.*$
    • zonder klant-accounts -> Naam = Klantgegevens -> Scherm/pagina = ^.*\/winkel\/.*\/order\/customer\/.*$
  • Klik op + Nog een stap toevoegen
  • Stap 3 -> Naam = Bevestigen -> Scherm/pagina = ^.?\/winkel\/.*\/order\/confirm\/.*$
  • Klik op Opslaan

Gebruik als doelbestemming reguliere expressie vul als bestemmingspagina ^.*\/order-recieved\/.*$ in. Zet de trechter aan en stel de trechter verder als volgt in:

  • Stap 1 -> Naam = Winkelwagen -> Scherm/pagina = /winkelmand -> zet verplicht aan
  • Klik op + Nog een stap toevoegen
  • Stap 2 -> Naam = Afrekenen -> Scherm/pagina = /afrekenen
  • Klik op Opslaan

In de trechter laat ik de betaal stap achterwegen omdat deze via de externe site van de betaalservice loopt. Na betaling keert de klant weer terug naar de bedankpagina, welke je hebt ingesteld als doelpagina. Zoals aangegeven kun je nu zien of een klant tijdens het proces afhaakt en bij welke stap de klant afhaakt.

Doel nieuwsbrief inschrijving instellen

  • Nadat je op + nieuw doel hebt geklikt, kies je voor template -> betrokkenheid -> aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Klik nu op doorgaan
  • Geef onder doelbeschrijving je doel een naam en kies bij type voor bestemming (ook hier kun je de doelruimte-ID zo laten staan)
  • Klik weer op doorgaan
  • Bij doeldetails kies je nu voor gelijk aan en vul je ook nu weer de bedank pagina in nadat de inschrijving is bevestigd. Zelf gebruik ik Mailchimp en heb daarvoor een eigen pagina op mijn website aangemaakt. In dit geval zet je als doelpagina /naam bedank pagina. Gebruik je de inschrijfmogelijkheid van je webshop host dan genereert de host een bedank pagina. Bij bijvoorbeeld MijnWebwinkel is dit /newsletter/activated/.
  • Laat waarde op uit staan.
  • Zet de trechter aan.
  • Vul de trechter als volgt in:
    • Stap 1 -> Naam = Aanmelding
      • Mailchimp (gebruik de pagina zoals aangegeven in je signup forms) -> Scherm/pagina = http://eepurl.com/Q81Rn (=voorbeeld!) -> zet verplicht aan
      • MijnWebwinkel -> Scherm/pagina = /newsletter/confirm/ -> zet verplicht aan
    • Klik op Opslaan

Google Analytics doelen instellen - Jouw webwinkel coach

Google Analytics toepassen

Nu je hebt geleerd hoe je Google Analytics kunt instellen en hoe je doelen kunt aanmaken, is het tijd om Google Analytics daadwerkelijk te gaan gebruiken. In Google Analytics toepassen leg ik je uit welke rapporten handig zijn om te gebruiken en waar je deze kunt instellen.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: Het E-book Handige websites en apps met 22 handige websites en apps die allemaal gratis te gebruiken zijn en jou helpen bij het beheren en verbeteren van je website en sociale media kanalen!

Het is gelukt! Binnen 10 minuten ontvang je jouw gratis download.