Uit de praktijk | Door Jolanda

Jolanda van Door Jolanda maakt prachtige stijlvolle tassen naar eigen ontwerp. Ook ik heb inmiddels al een mooie Jeans handtas waar ik erg blij mee ben. Vandaag in uit de praktijk vertelt Jolanda haar verhaal.

Zo ontstond Door Jolanda

Graag vertel ik je over mijn bedrijf Door Jolanda waar je een handgemaakte damestassen kunt vinden. De damestassen ontwerp en maak ik sinds 2016, daarvoor maakte ik hele andere producten. Het begon in 2008 met een vraag of ik knikkerzakken kon maken voor een aantal buurkinderen. Via verkoop op een tuinbank naar marktplaats ging het al snel naar verkoop via de een webwinkel.

Uit de praktijk _ Door Jolanda _ Jolanda Brok-Dankelman _ Jouw webwinkel coach

Ik maakte met veel plezier baby, kinder, keuken en lifestyle producten van textiel. Kocht er later bijpassende artikelen bij in en het was ene top tijd met de tassen gemaakt van PTT post zakken. Meer dan 300 tassen zijn binnen korte tijd naar een nieuwe eigenaar gegaan. Ik nummerde ze allemaal, wellicht heb jij wel een PTT post tas van mijn hand.

Het kan ook tegenvallen

Na deze succes periode zakte de verkoop in. Ik had veel verschillende producten en er kwamen steeds meer webwinkels bij. Zo was het lastig om goed vindbaar te zijn en ik was enorm druk met elk uniek artikel.

Want met het maken van een mooi product ben je er nog niet. Om je product online goed in de markt te zetten moeten er allereerst goed beeldmateriaal zijn. Vrijstaand en sfeerbeeld. Het plaatje wat je ziet moet direct aanspreken om verder te kijken. Dan de productteksten schrijven die ook door de zoekmachines opgepikt worden. Naast teksten zijn er nog allerlei technische zaken zoals metatags.

Het product staat er dan in en als je als creatief eigenaar gaat zitten wachten tot je product gevonden wordt, dan moet je een lange adem hebben voordat je boterham met kaas belegd is.

Zorgen dat je gevonden wordt

Zo zijn één of meerdere sociale media kanalen goed voor je zichtbaarheid. Omdat ik graag luister naar de wensen van de klant vind ik het echt onmisbaar. Zelf vind ik Facebook nog steeds erg fijn om in gesprek te gaan. Ook Instagram begint nu vertrouwd te raken. Ik zou het liefste live met de klant praten en adviseren in de tas keuze. De sociale media vervangt dit een heel klein beetje.

Op mijn blog vertel ik graag over de nieuwe tassen en over van alles er om heen. Ook daar houd ik – zonder onnatuurlijk te worden – rekening met de zoekmachines. Want ik kan wel heel leuk en gezellig bloggen ;-), maar als niemand mijn tassen vindt is het wel hele kostbare tijd. Ik ben ook heel blij met een vaste groep lezers van mijn nieuwsbrief. Ze voelen heel vertrouwd en worden af en toe extra in de watten gelegd met een leuke prijsvraag of een exclusieve sale. Het leuke is dat ik ook echt reacties terug krijg. Ik waardeer dat enorm en spreek dat ook uit. Wees enorm zuinig op je klant en behandel ze zoals je het zelf ook graag ziet.

Dit is in grote lijnen de manier waarop ik mijn tassen aan de zoekende vrouw wil laten zien. Want ik weet zeker er is ruimte genoeg voor iedereen op het wereld wijde web. Ook naar jouw product is iemand op zoek. Ze moeten je alleen wel weten te vinden.

Beginnen met nul kennis

Ik ben Door Jolanda begonnen met nul kennis over online ondernemen en leer nog steeds bij in de steeds veranderende webwinkelwereld. Ik heb zoveel geleerd van diverse experts en volgde een uitgebreide webwinkel cursus die ik nog steeds opensla als ik iets niet weet. Mijn advies is dan ook: zet een product of dienst in de markt waar jezelf heel blij van wordt. Zorg dat je er alles over weet te vertellen, zorg dat je de juiste kennis hebt en blijf leren of schakel iemand in. Houd in je productprijs dus voldoende marge over voor online adverteren of het inhuren van een expert anders blijft de boterham onbelegd. Maar vooral: geniet van het ondernemen stap voor stap hoe klein deze ook lijkt te zijn.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!