De kracht van nieuwsbrieven anno 2018

Steeds meer online bedrijven stoppen met het versturen van nieuwsbrieven. Een tendens met als voornaamste reden te veel werk met te weinig rendement. Hiermee lijkt e-mail marketing snel iets van het verleden te worden. Is dat terecht? Zeker niet, want nieuwsbrieven zijn juist een geweldige tool om (potentiële) klanten te bereiken.

De kracht van nieuwsbrieven anno 2018 _ Handige blogs voor online ondernemers _ Jouw technische coach

E-mail marketing: de statistieken

De DDMA (Data Driven Marketing Association) doet elk jaar onderzoek naar inzicht in de effectiviteit van e-mail campagnes. Zij publiceerde op 21 juni 2018 de nieuwste editie van de DDMA Nationale E-mail Benchmark. En de uitkomst van het onderzoek is duidelijk: het percentage lezers dat nieuwsbrieven opent is bijna 4 x hoger dan het percentage een bericht te zien krijgt op Facebook.

Confirmed open ratio (COR)

De kracht van nieuwsbrieven anno 2018 _ E-mail marketing _ DDMA Nationale E-mail Benchmark _ COR _ Jouw technische coach

Totaal 38,0%
B2C 37,3%
B2B 38,6%

Click Through Rate (CTR)

De kracht van nieuwsbrieven anno 2018 _ E-mail marketing _ DDMA Nationale E-mail Benchmark _ CTR _ Jouw technische coach

Totaal 7,0%
B2C 6,8%
B2B 7,3%

Click To Open Rate (CTO)

De kracht van nieuwsbrieven anno 2018 _ E-mail marketing _ DDMA Nationale E-mail Benchmark _ CTO _ Jouw technische coach

Totaal 16,3%
B2C 15,7%
B2B 17,7%

In mijn ogen is deze uitkomst reden genoeg om e-mail marketing als vast onderdeel van je marketing strategie te blijven hanteren. Er is wel een grote maar, bulk e-mails uitsluitend en alleen gericht op promotie werken niet meer. Je zult als online ondernemer moeten omdenken en in de huid van je ontvangers moeten kruipen.

Hoe haal je meer uit je nieuwsbrieven anno 2018?

Kijk eens naar jezelf. Welke nieuwsbrieven lees je en welke gooi je gelijk de prullenbak in? Anno 2018 is één ding duidelijk: e-mail marketing louter en alleen gericht op verkopen is verleden tijd. Uit het onderzoek van DDMA komt naar voren dat juist persoonlijke – op een kleine groep gerichte – nieuwsbrieven het beste resultaat opleveren. Niet langer meer bulk e-mails versturen dus, maar je doelgroep segmenteren. Spreek daarnaast de ontvanger ook persoonlijk aan, zowel in het onderwerp als in je begroeting.

Met aandacht voor nieuwsbriefabonnees

Aandacht is het sleutelwoord. Door de ontvanger op naam aan te spreken en ook door de content aan te passen aan zijn of haar behoefte. Promotie nieuwsbrieven zijn al lang niet meer in trek, bied met je nieuwsbrief je lezers juist meerwaarde. Bijvoorbeeld door een gratis download toe te voegen of door het geven van tips en informatie. Pamper je lezers met exclusieve aanbiedingen of acties en zet ze vooral in het zonnetje.

Versturen op het juiste moment

Het tijdstip van verzending is essentieel voor een goede openingsratio. Je wilt tenslotte niet in de massa verdwijnen. Toch kiezen de meeste ondernemers er voor hun nieuwsbrief op een werkdag in de ochtend te versturen. Er is daarbij geen onderscheid tussen B2B en B2C. En juist de ochtend heeft een negatieve impact op de openings- en doorklikratio. Je kunt er als bedrijf dus veel beter voor kiezen om je nieuwsbrief buiten spitstijd te versturen en dus ‘s avonds na 20.00 uur of zelfs in het weekend, zeker als B2C bedrijf.

Nieuwsbrief do’s en don’ts

Wil je nog meer uit je nieuwsbrief halen? Het blog Nieuwsbrief do’s en don’ts geeft je een houvast om je nieuwsbrief te verbeteren en er alles uit te halen.

 

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!