Praktische Tips En Informatie Voor Online Ondernemers Gea Simons Jouw Technische Coach

De 6 fases die jouw klanten doorlopen | Klantenreis

Geschreven door Gea Simons
mt|date_range|
28 oktober 2020

Elke onderneemster wil graag haar diensten of producten verkopen. Dat is waar je hard voor werkt. Het mooiste zou zijn als je bezoekers meteen overgaan tot kopen, maar helaas gaat het vaak niet zo makkelijk. Jouw bezoekers, je toekomstige klanten, zijn namelijk op reis. En tijdens deze klantenreis doen zij meerdere stops aan voor ze uiteindelijk tot aankoop overgaan.

De reis van de klant

Elke klant doorloopt in de klantenreis zes fases. Als je in kaart kunt brengen welke fases jouw klanten doorlopen en waar ze in elk van de fase behoefte aan hebben, dan kun je daar beter op inspelen. 

De zes fases van de klantenreis

In het algemeen doorlopen klanten de volgende zes fases:

1. Bewustwording

De klantenreis begint bij de bewustwording. De klant “ontdekt” dat zij een probleem heeft.

Al in deze eerste fase kun jij je klant beïnvloeden door haar te laten zien dat zij mogelijk een probleem heeft. Dit kan bijvoorbeeld door het delen van berichten met daarin een verhaal waarin jou potentiële klant haarzelf in herkent. Je maakt haar in deze fase dus bewust van een probleem waar jij een oplossing voor kan bieden.

2. Oriëntatie

In deze fase is de klant vooral bezig met uitzoeken. “Ik heb een probleem en ik zoek een dienst of product dat mijn probleem oplost”. In deze fase worden potentiële producten of diensten gezocht en aanbieders met elkaar vergeleken.

Zit een klant in deze fase dan is het voor jou vooral belangrijk dat je werkt aan je naamsbekendheid. Je wil natuurlijk dat jouw bedrijf het eerste is waar iemand aan denkt wanneer zij een product of dienst nodig heeft dat jij verkoopt.

3. Afweging

Na de oriëntatie gaat de klant de verschillende opties tegen elkaar afwegen. 

Voor jou betekent dit dat je laat zien dat jouw bedrijf de juiste keuze is door bijvoorbeeld te laten zien via blogs of het delen van tips dat je de juiste kennis in huis, maar ook door bijvoorbeeld jezelf te laten zien en zo meer vertrouwen te creëren,

4. Aankoop

In deze fase heeft de klant een beslissing genomen en gaat zij tot aankoop over. 

Hier is nu vooral belangrijk dat je de juiste service levert en dat niets de klant in de weg staat om een aankoop te doen. Zo moet bijvoorbeeld het betaalproces kloppen.

5. Gebruik

Na de aankoop gaat de klant het product of de dienst natuurlijk gebruiken. Ook deze fase maakt zeker nog onderdeel uit van de klantenreis en is door jou ook nog te beïnvloeden.

Bedenk daarom waar je jouw klant na aankoop nog mee kan helpen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan handige uitleg video’s of handleidingen die je klant kan downloaden maar ook een e-mail naar de klant om te kijken of er nog vragen zijn kunnen daar onderdeel van zijn.

6. Evaluatie

In deze laatste fase wordt de aankoop geëvalueerd. Klanten gaan na wat ze van de aankoop vonden en of ze je aanbevelen. Dit is de fase waarin je van een klant een terugkerende (trouwe) klant kan maken. Deze klanten zijn belangrijk omdat zij naast herhalingsaankopen ook kunnen bijdragen aan jouw marketing strategie via bijvoorbeeld mond-tot-mond reclame of het schrijven van een review.

Ook in deze fase is het dus nog steeds belangrijk om aandacht aan je klanten te besteden, zodat hun ervaring met jouw bedrijf zo positief mogelijk is. Zo kun je jouw klant bijvoorbeeld belonen met korting wanneer ze een review achter laten of kennis laten maken met jouw trouwe klanten systeem waarmee ze voor leuke kortingen kunnen sparen.

Waarom is het in kaart brengen van de klantenreis nou handig?

Als je jezelf bewust bent van de fases waar jouw klanten door heen gaan, kun je daar ook veel beter je marketing op aanpassen en zorgen dat je op de juiste manier zichtbaar bent voor (potentiële) klanten. Denk daarbij aan het gericht adverteren, bloggen, aanbiedingen doen of social media berichten delen. Ook kun je e-marketing hier heel goed voor inzetten en een sales funnel maken die je klanten door het proces helpen.

Heel veel succes met het in kaart brengen van de reis van jouw klanten!

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Lees meer over e-mail marketing

De nieuwsbrief do’s en don’ts

De nieuwsbrief do’s en don’ts

Dit jaar ga je er echt voor, nieuwsbrieven versturen aan je klanten. Een besluit dat ik alleen maar kan toejuichen. Een nieuwsbrief is nog steeds een perfect medium om je klanten op de hoogte te houden en vooral ook top of mind te blijven bij je klanten. Op de pagina...

Lees meer
Wat is een sales funnel?

Wat is een sales funnel?

Je hebt vast en zeker wel eens van het woord sales funnel (of marketing funnel) gehoord. Sterker nog, je bent ook zeker wel eens onderdeel geweest van een sales funnel. Een sales funnel is namelijk een veelgebruikte marketingtool om aan betalende klanten te komen. En...

Lees meer
× Contact via WhatsApp