Praktische Tips En Informatie Voor Online Ondernemers Gea Simons Jouw Technische Coach

De 4 stappen van een zoektermenonderzoek

Geschreven door Gea Simons
mt|date_range|
7 oktober 2020

Wil je beter gevonden worden in Google, dan is altijd de eerste stap bepalen op welke zoektermen je wil dat jou website wordt gevonden. Nu kun je natuurlijk lukraak zoektermen gaan gebruiken waarvan je denkt dat ze goed werken, maar de kans is groot dat je hier niet veel verder mee komt. Wil je echt beter gevonden worden, volg dan deze 4 stappen van een zoektermenonderzoek.

Allereerst: wat zijn zoektermen?

Zoektermen zijn (combinaties van) woorden die in de zoekmachine worden ingetikt om iets te vinden.

Waarom ik het juist heb over zoektermen? Omdat een zoekwoord niet de lading dekt. Juist combinaties van woorden zullen leiden naar bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

Om een voorbeeld te geven:
Iemand is op zoek naar damesschoenen met een hak. Deze persoon tikt in Google damesschoenen in. De concurrentie op deze zoekterm is enorm. Bovendien weet de zoeker in dit geval waarschijnlijk ook niet echt wat zij wil en is vooral oriënterend aan het zoeken. Tikt deze persoon de zoekterm Zwarte laars met hak maat 38 in dan is de zoekterm veel specifieker. De concurrentie zal dan minder zijn en de kans dat deze zoeker iets bij je koopt is veel groter.

Waarom zijn zoektermen belangrijk?

Door zoektermen in bijvoorbeeld je titels, permalinken, teksten en afbeelding omschrijvingen te gebruiken kunnen zoekmachines jouw website makkelijker aan een zoekwens verbinden en dus indexeren. Maar zoektermen gaan verder, want het internet houdt niet op bij zoekmachines. Als je zoektermen ook consequent gaat gebruiken in bijvoorbeeld de hashtags op Instagram en Facebook of bij de omschrijving van je pins op Pinterest zal je website steeds beter gevonden worden op de juiste termen.

En gevonden worden op de juiste termen, daar draait het nu net om. Want jij wil toch ook niet op een website met computers terecht komen als je eigenlijk op zoek bent naar een broek? Als iemand jouw website op de juiste vindt is de kans dus veel groter dat die persoon klant bij je wordt.

De 4 stappen van een zoektermenonderzoek

Een zoektermenonderzoek is geen moeilijke wetenschap, maar wel belangrijk om regelmatig uit te voeren. Zoektermen vormen, zoals uitgelegd, de basis van jouw vindbaarheid. Ze zijn de bakstenen van het huis dat je wilt bouwen.

Om de zoektermen te vinden die het best bij jouw bedrijf passen ga je als volgt aan het werk:

Stap 1: Brainstormen

De meeste zoektermen zitten al gewoon in je hoofd, begin daarom eerst met een brainstorm van 5-10 minuten waarbij je alle termen die in je opkomen gewoon opschrijft. Niets is fout, alles mag!

Stap 2: Google

De lijst die je hebt opgeschreven ga je nog verder uitbreiden met hulp van Google zelf. Tik op Google een zoekterm in, kijk wat Google geeft als aanvullingen en schrijf ook deze termen op. Je kunt dit het beste doen in een anoniem/privé scherm.

Stap 3: Ubersuggest

Ubersuggest is mijn beste vriend als het gaat om zoektermen onderzoek. Ubersuggest combineert Google Search Console met het vroegere Google zoektermen uit Google Adwords. (en dat gratis).
Voer in Ubersuggest een zoekterm in van je lijst, zet de taal op Nederlands en klik op “Zoeken”. Je krijgt dan een lijst van zoektermen met daarbij hoe vaak er op gezocht is, wat de kosten per klik zijn en wat de concurrentie is in betaald en organisch zoeken. Voeg deze zoektermen ook toe aan je lijst.

Zoektermenonderzoek Ubersuggest

Gratis account aanmaken voor meer zoektermen

Krijg je de melding dat je aan het maximaal aan zoektermen van die dag zit maak dan een gratis account aan. Dit doe je door rechts bovenin in te loggen met je Google account.

Stap 4: Wegstrepen

Nu je een flinke lijst hebt met potentiële zoektermen is het tijd om te gaan wegstrepen en je lijst specifieker maken. De beste zoektermen zijn namelijk diegene met een hoog zoekvolume en lage kosten per klik (CPC)/concurrentie. Deze zoektermen wil je dus behouden voor je website, terwijl zoektermen met een zeer laag zoekvolume/hoge kosten beter weggestreept kunnen worden.

Blijf echter altijd wel goed kijken naar de zoektermen. Je ontkomt er niet aan ook juist zoektermen met hoge concurrentie mee te nemen. Verkoop je bijvoorbeeld damestassen dan zal deze zoekterm ook zeker op je website staan ondanks dat dit een zoekterm is met een hoge concurrentie graat.

Zoektermen gebruiken

Nu je weet welke zoektermen voor jouw website belangrijk zijn, is de volgende stap deze ook goed gebruiken. Verwerk de zoektermen in je titels, permalinken, teksten en afbeelding omschrijvingen zodat zoekmachines jouw website makkelijker aan een zoekwens kunnen verbinden en dus kunnen indexeren.

Heel veel succes!

PS: Lukt het je zelf niet? Voor  € 297 ex btw  voor ik een SEO analyse en het zoektermen onderzoek voor je uit. Wil je hier meer informatie over? Stuur mij dan vrijblijvend een e-mail (gea@jouwtechnischecoach.nl).

 

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Lees meer over SEO (zoekmachine optimalisatie)

Met deze 5 tips scoor ook jij hoger in Google

Met deze 5 tips scoor ook jij hoger in Google

Je doet als ondernemer enorm je best om een goede website met prachtige pagina's neer te zetten. Het is dan ook enorm frustrerend als deze maar niet in de Google zoekresultaten naar voren komen. Google lijkt hierin enorm ongrijpbaar. Toch kan ook jij met onderstaande...

Lees meer
4 eenvoudig toepasbare linkbuilding tips

4 eenvoudig toepasbare linkbuilding tips

Doe jij al aan Linkbuilding? Of heb je eigenlijk geen idee wat er mee bedoeld wordt? Lees dan vooral onderstaande uitleg en tips! Wat is linkbuilding? Linkbuilding is het verzamelen van backlinks naar en vermeldingen van je online bedrijf op andere websites en de...

Lees meer
Trap niet in deze 5 SEO-missers

Trap niet in deze 5 SEO-missers

SEO, het blijft toch echt een ding. Ik krijg er bijna dagelijks vragen over van volgers en klanten. Toch hoeft SEO niet zo moeilijk te zijn. Het belangrijkste is vooral dat je het consequent toepast en ja, dat betekent dus dat het op je wekelijkse of maandelijkse To...

Lees meer
× Contact via WhatsApp