Kun je het voorstellen? Je koopt een paar prachtige kaarten bij de boulangerie (ja, een bakker ;)) in Frankrijk en voor je het weet heb je een eigen webwinkel en verkoop je zelf de meest geweldige kaarten. Het overkwam Astrid van Cardcetera. Vandaag in Uit de praktijk deelt zij haar verhaal met jou.

Uit de praktijk | Cardcetera

Cardcetera - Jouw webwinkel coach

Wanneer ben je begonnen met je webwinkel?

In mei 2011. De precieze datum is helaas niet meer te achterhalen.

Werk je fulltime of parttime aan je webwinkel?

Parttime – ik heb daarnaast nog een ander bedrijf en verdeel mijn tijd tussen de twee bedrijven.

Hoe zou je jouw assortiment omschrijven?

Cardcetera heeft een kaartje voor iedere gelegenheid. Ik wilde ooit ook andere papierwaar gaan verkopen – denk bijvoorbeeld aan notitieboekjes, stickers, postpapier. Daar komt ook de naam deels vandaan ‘Cards & Cetera’. Maar inmiddels richt ik me echt alleen op kaartjes.

Waarom heb je juist voor deze producten gekozen?

Ik ben zelf gek op kaartjes. Vroeger stuurde ik vooral brieven, maar omdat ik best wel langzaam schrijf, werden dat op een gegeven moment getypte brieven en van lieverlee e-mails. Tot ik de kaartjes herontdekte – deels ook dankzij Postcrossing. En toen kwam ik er dus achter dat het best lastig is om echt leuke kaartjes te kopen. Veel winkels hebben een of twee merken, plus de standaard Groetjes uit Nederland kaarten. Ik wilde meer keuze en  besloot om dan maar zelf te zorgen dat er een winkel kwam met die keuze.

Wat vind je enorm leuk aan het hebben van een webwinkel?

Allereerst de leuke reacties van klanten. Ja, soms zijn ze lastig, maar het aantal lastige reacties valt in het niet bij de leuke reacties. Het zoeken naar nieuwe merken vind ik ook super leuk. Het sparren met andere ondernemers – hoe pakken zij dingen aan? Verder vind ik het ook heel leuk om te zien dat er soms heel goed wordt gereageerd op bepaalde dingen die ik schrijf (via het blog, maar ook op Facebook en de nieuwsbrief). Er zijn mensen die elkaar hebben leren kennen via de kaartenruilgroep van Cardcetera – ook heel erg leuk om te zien en te lezen. En natuurlijk nog de samenwerkingen met mensen voor de eigen producten – die zijn heel inspirerend en we leren veel van elkaar.

Wat is jou het meest tegengevallen toen je begon als webwinkelier?

De kennis die je nodig hebt om de webshop er toch echt goed uit te laten zien. Ik heb weinig kennis van grafische programma’s. Inmiddels kan ik met bijvoorbeeld Canva of Photoshop best een aardige banner maken – maar aardig en echt goed, dat zijn wel twee verschillende dingen. Inmiddels besteed ik dit dus vaak uit.

Daarnaast ook wel de probleempjes die er soms zijn met het platform dat ik gebruik. Je kiest ervoor om niet zelf wat te bouwen, maar dat betekent ook dat je soms iets wil dat gewoon niet kan. Dat vind ik soms lastig – omdat ik dan aan klanten moet uitleggen ‘sorry, ik weet het, maar ik kan er niets aan doen.’

Als laatste nog alle regeltjes die je moet kennen en waar je je aan moet houden. Die worden steeds strenger. Toen ik begon dacht ik nog wel ‘ach, zal wel meevallen’- maar inmiddels hoor je ook veel over kleinere webshops die worden aangepakt op zaken die niet kloppen. Dus je kunt niet meer denken ‘retourbeleid? Heb ik niet. Niet aangekomen? Pech voor de klant.’ Wat ik ergens ook een heel goede ontwikkeling vind – daardoor krijgen mensen meer vertrouwen in webwinkels denk ik.

Als je opnieuw zou kunnen beginnen, zou je dan iets anders doen met de kennis die je nu hebt?

Ja zeker! Ik zou veel beter nadenken over een indeling om te beginnen. Als je eenmaal bezig bent is het achteraf aanpassen veel lastiger. Daarnaast zou ik ook beter nadenken over wie mijn doelgroep precies is en wat die voor producten willen. Ik heb zelf wel eens merken aangeboden waarbij ik twijfelde, maar die ik bij andere shops ook voorbij zag komen. Maar die andere shops hebben vaak wel andere klanten. Soms is er overlap – maar net zo vaak niet. Als je goed weet wie er in je doelgroep zitten, vraag ze dan ook om hun mening. Ik heb drie vaste klanten waar ik regelmatig iets aan voorleg en als zij alle drie iets vinden dan denk ik ‘dat zal goed kloppen.’ Daar had ik eerder mee moeten beginnen.

Wat is dé tip die jij beginnende webwinkeliers zou willen meegeven?

Heb lef – durf je eigen keuzes te maken. Als je goed hebt nagedacht over wat je wil aanbieden en aan wie, dan heb jij zelf de meeste kennis in huis en dan kan het best zo zijn dat jij een andere keuze maakt dan veel andere webwinkeleigenaren. Maar wees daarbij niet eigenwijs – als 10 anderen zeggen NEE NIET DOEN en zij hebben ervaring, luister dan goed naar de argumenten. Wees niet bang om iets fout te doen – iedereen maakt fouten. Erken dat, leer ervan en ga verder. En verder: zorg dat je altijd professioneel bent en blijft richting klanten. Soms zijn ze lastig – maar ze kiezen wel voor jou. Als je wil dat ze dit blijven doen, behandel ze dan zoals je zelf behandeld zou willen worden.

Nog een extra tip van Astrid

Heb geduld – je denkt misschien ‘de shop is open – laat de bestellingen maar komen!’ maar dat kan echt wel even duren. Je bent niet de enige webwinkel, waarschijnlijk zelfs niet de enige met dat aanbod. Promoot je shop – soms zul je daar ook voor moeten betalen – en probeer steeds wat nieuws, tot je iets hebt gevonden dat echt bij jou past. Dat is soms een kwestie van drie pogingen, soms zul je daar een jaar voor nodig hebben. Zoek mensen om mee te sparren – dat hoeven niet mensen te zijn met een zelfde soort shop. Juist iemand met een heel andere winkel kan je veel nieuwe informatie geven.

Is dit blog ook interessant voor je vrienden? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: Het E-book Handige websites en apps met 22 handige websites en apps die allemaal gratis te gebruiken zijn en jou helpen bij het beheren en verbeteren van je website en sociale media kanalen!

Het is gelukt! Binnen 10 minuten ontvang je jouw gratis download.