Black Friday en Cyber Monday, je ziet de termen waarschijnlijk steeds vaker voorbij komen. Maar wat houdt dit eigenlijk in en misschien belangrijker, moet jij als webwinkelier hier iets mee?

Wat is Black Friday en Cyber Monday?

Black Friday en Cyber Monday zijn over komen waaien uit Amerika. Black Friday is de eerste vrijdag na Thanksgiving, wat op de vierde donderdag van november wordt gevierd. Al sinds 1932 is deze dag traditioneel de start van het kerst inkoop seizoen waarbij winkeliers al vroeg de deuren openen en met veel aanbiedingen komen.

Cyber Monday is de eerste maandag na Thanksgiving en Black Friday. Cyber Monday werd voor het eerst in het leven geroepen in 2005 en is bedacht door marketeers om het online winkelen te stimuleren. Ook op Cyber Monday worden sindsdien klanten naar de online webwinkels gelokt met geweldige aanbiedingen.

Black Friday en Cyber Monday - Jouw webwinkel coach

Moet jij er als webwinkelier iets mee?

Black Friday en Cyber Monday zijn dus Amerikaanse begrippen die nu naar Nederland (en België) zijn overgewaaid. Steeds meer webwinkeliers komen op deze dagen met kortingsacties om klanten te trekken. Ook ik kreeg menig nieuwsbrief met Black Friday kortingen. De grote vraag is dan natuurlijk of je de boot mist als je er niet aan mee doet.

Beide dagen zijn in Nederland (en België) nog niet echt ingeburgerd. De vraag is dus of je klanten de termen wel zullen begrijpen. Moet je het dan maar overslaan? Nee, dat zeer zeker niet. Dit weekend valt namelijk ook samen met het laatste weekend voor Sinterklaas. Het weekend dat Nederlanders weer het salaris binnen hebben en dan nog veel Sinterklaas inkopen doen. Voor jou als webwinkelier dus een mooie kans om extra veel te verkopen (mits je natuurlijk artikelen verkoopt die leuk zijn om cadeau te geven). Doe dus zeker mee aan deze dagen en pik dat graantje mee. En gebruik je liever geen Engelse termen omdat het niet bij jou of je webwinkel past? Noem het dan Sinterklaas korting bijvoorbeeld.

Wat is een goede kortingsactie?

Met je kortingsactie wil jij meer klanten naar je webwinkel trekken en meer verkopen. Je zult dan dus met serieuze kortingen moeten komen wil je dit voor elkaar krijgen. En dat betekent een korting die boven de 10% ligt. Waarom? Klanten lopen niet meer warm voor 10% korting omdat dit inmiddels zo’n standaard korting is geworden. Doe er daarom een schep bovenop en kom met een korting van 20-25%. Hiermee zul je klanten veel eerder overtuigen. Vind je dit teveel, bedenk dan een goed alternatief zoals bijvoorbeeld gratis verzending of een cadeau bij je bestelling. Een andere optie is om je korting aan een beperkt aantal personen te geven, bijvoorbeeld je volgers op Facebook of je nieuwsbrieflezers.

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!