Anita is de trotse eigenaresse van de Haarspeldjes-Fabriek, de webwinkel voor materialen om haaraccessoires te maken. Anita begon haar eerste webwinkel in 2008 naast haar parttime baan en haar rol als vrouw en moeder van een prachtige baby. Inmiddels heeft zij veel geleerd en deelt zij hieronder graag haar 10 tips voor de beginnende webwinkelier met jou.

Dé 10 tips voor de beginnende webwinkelier van Haarspeldjes-Fabriek

Zorg dat je goed gevonden wordt

Deze eerste tip van de 10 tips voor de beginnende webwinkelier is makkelijker gezegd dan gedaan en ik ben de laatste die zegt dat online zichtbaarheid makkelijk is. Ik stoei zelf ook nog vaak met meneer Google. Goed gevonden worden in Google kost gewoon tijd. Het is zeker niet iets wat je met één druk op de knop voor elkaar hebt.

Begin met een passende url/naam van je site. Zoek een naam die past bij het product dat je gaat verkopen. Liefst met een stukje van het woord van je product erin.

Of je nu via je eigen webwinkel verkoopt of via Facebook het is belangrijk te laten weten dat je webwinkel bestaat. Laat het dan ook aan iedereen weten in je omgeving, maak een persbericht, schrijf de plaatselijke krant aan, probeer of je kunt samenwerken met andere webwinkels, deel flyers uit, laat jezelf zien op markten. Want alleen je site online zetten gaat het niet worden. Zorg dus voor verkeer er naar toe.

Opvallen in de massa van webwinkels - Jouw webwinkel coach - 10 tips voor de beginnende webwinkelier

Zorg voor een goede uitstraling van je webwinkel

Jij hebt een verhaal te vertellen. En je webwinkel is het papier, je boek wat het moet weergeven. Een fysieke winkel heeft een etalage. Een webwinkel heeft die uiteraard niet. Zorg daarom dat je homepage de etalage van jouw winkel wordt. De kleuren, foto’s, manier van aanspreken (formeel of informeel), je producten. Alles bij elkaar moet een goed kloppend verhaal worden. Voor een webwinkel gericht op jongens kies je dus geen roze kleuren. Is je doelgroep jong dan zul je waarschijnlijk je teksten met je/jij schrijven. Zorg dat het hele plaatje bij elkaar klopt . Van begin tot einde.

Zoek een niche

Met 50.000 tot 75.000 geregistreerde webwinkels is het een hele kunst om op te vallen. Daarom is het kiezen van een niche belangrijk. In plaats van een webwinkel met van alles en nog wat, richt je jezelf dan op één ding. Kies bijvoorbeeld voor babyschoentjes in plaats van babykleding. Hoe kleiner je niche hoe beter je gevonden wordt.

Als iemand zoekt naar kinderkleding zul je niet snel op de eerste pagina van Google verschijnen. Zoekt iemand wat specifieker naar meisjes t-shirts met bloemen print en jij hebt je webwinkel vol met meisjes t-shirts met bloemen prints is die kans groter. En daarbij is die bezoeker heel specifiek naar jouw product op zoek, wat de kans groter maakt dat deze iets bij je koopt. Er zijn tenslotte 100-den webwinkels met kinderkleding maar misschien maar 1 die gespecialiseerd is in meisjes t-shirts met bloemen prints.

Kies iets wat bij je past

Hoe meer je van je passie gebruik kan maken, hoe groter je succes zal zijn. Als je iets graag doet zal het ook niet aanvoelen als werk. Voor mij is mijn werk mijn hobby en mijn hobby mijn werk. Het beginnen van een webwinkel uit passie en liefde voor wat je doet zorgt ervoor dat je het langer volhoudt. Ook je bezoekers en volgers zullen dit merken aan je enthousiasme en inzet. Omdat je het niet echt als werk beschouwd stop je er automatisch meer tijd in. En hoe meer tijd je aan je webwinkel kunt besteden, hoe meer omzet je eruit kunt halen.

Welkom in mijn webwinkel

Welkom? Waarom?? Als het er niet staat is de bezoeker niet welkom? Onzin! Ik zie het echt heel vaak. Zo jammer. Je webwinkel is geen fysieke winkel waarin je mensen welkom heet! Bezoekers die niet via de homepage je webwinkel bezoeken zijn dus niet welkom? Natuurlijk wel. Mede daarom dus niet doen. Daarbij zijn de woorden die je gebruikt op je homepage heel belangrijk voor je vindbaarheid. Zonde om dan welkom te gebruiken toch?! Google voor de grap eens op “welkom in de webwinkel”. Hoeveel webwinkels tel jij?

Meten is weten

Meld je webwinkel aan voor Google analytics. Zo kun je (zelfs realtime) volgen hoeveel je bezoekers je webwinkel heeft, waar je bezoekers afhaken en waar ze vandaan komen. Handig, want dan kun je daar op inspelen. Het is ook super fijn om je groei te kunnen volgen. Sta je op het punt met het beginnen van een webwinkel of heb je al een webwinkel en nog geen Google analytics? Meld je dan snel aan! Voor het volgen van het verkeer via Google analytics heb je op dit moment geen cookie melding nodig op je website.

Laat jezelf zien

Laat zien wie je bent, waarom je je webwinkel begonnen bent. Plaats een foto van jezelf. Schrijf een leuk stukje en plaats het op een over jou pagina. Ik moet je bekennen dat het vaak na de landingspagina de eerste pagina is die ik bezoek. Ik ben zelfs een beetje beteuterd als er geen ‘over ons’ pagina is. Zeker met een kleine webwinkel is dit je kans om je te laten zien. Hiermee kun je opvallen tussen al die andere onpersoonlijke webwinkels.

Sociale media

Ik ben zelf grote fan van Facebook. Instagram ben ik nog een beetje zoekende in, maar ik houd van de visuele plaatjes. Kies voor het sociale media kanaal dat bij jou en je doelgroep past. Begin met 1 of 2 verschillende. Je moet het namelijk ook allemaal bij houden. Zorg voor regelmatige updates en probeer het aantal volgers te vergroten. Begin bij je familie en vrienden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Maar belangrijker is nog de interactie tussen jou en je volgers. Op facebook ziet slechts 5% van je volgers jouw bericht voorbij komen. Als je niet zoveel volgers hebt maar wel veel interactie zal je bericht beter gezien worden dan wanneer je veel volgers hebt met weinig interactie. Like & win acties (delen mag niet van Facebook als vereiste om te winnen!) leveren soms wel meer volgers op, maar of deze volgers jou alleen volgen voor de te winnen prijs of om jouw webwinkel is maar de vraag. En dan nog een extra tip: Koop nooit volgers daar heb je echt helemaal niks aan.

Zorg voor jezelf

Als webwinkelier ben je naast directeur, hoofd marketing, hoofd webdesign, hoofd e-commerce, hoofd administratie, hoofd inkoop, hoofd verkoop, hoofd sociale media, hoofd logistiek ook hoofd catering. En dat vind ik het leukste aan het runnen van een webwinkel. Ik doe van alles wat en het leukste: ik bepaal en ik beslis. Het is ook meteen het meest  uitdagende, want het is best veel allemaal.

Hoe leuk het ook is en hoe makkelijk het wellicht lijkt, met een webwinkel ben je nooit klaar. En dat is ook meteen het gevaar. Zorg dus voor tijd voor jezelf (en je gezin). Ik probeer zoveel mogelijk mijn tijd zo in te plannen dat er naast werken genoeg tijd is voor mij en hen. Concreet betekent dit dat ik (zoveel mogelijk) werk onder schooltijd en in de avonduren. Onze baby is inmiddels een groot ventje die zichzelf prima kan vermaken. Dus regelmatig duik ik ook achter de laptop als hij aan het spelen is.

Maar toch blijft het verdelen van tijd voor mij een hele lastige. Er is tenslotte altijd werk aan de winkel, je bent nooit klaar. En je gezin wil ook graag aandacht. Als het druk is voelt het als een soort van spijbelen als ik iets ga doen met mijn gezin. En als ik veel aan het werk ben voelt het alsof ik hen tekort doe. Misschien een ‘hoe houd ik alle ballen omhoog’ vrouwen dingetje? En dus ja: ook ik en mijn gezin hebben mijn ontspanning nodig, anders ben ik geen gezellige mama, lieve vrouw of productieve webwinkelier ;).

Joepie!

De laatste tip van de 10 tips voor de beginnende webwinkelier is maak een ‘joepie’ mapje aan in je postvak. Deze tip kreeg ik onlangs van collega webwinkelier Gea van Sien en Co en oprichtster van Jouw webwinkel coachIn het ‘joepie’ mapje bewaar je vervolgens alle mailtjes die je van tevreden klanten krijgt. Leuk om te lezen als je even een oppepper kan gebruiken.

Ik hoop dat je het leuk vond om dit blog te lezen en ook echt iets hebt aan deze 10 tips voor de beginnende webwinkelier.

Anita
Haarspeldjes-Fabriek

Leer hoe ook jij de techniek van je website in de vingers kunt krijgen

Wil je meer leren over het maken en up-to-date houden van je website, nieuwsbrief programma's, het verbeteren van je vindbaarheid en analyseren van je website? Word VIP abonnee en ontvang elke twee weken praktische tips en handige downloads die jou helpen de techniek achter je online bedrijf in de vingers te krijgen. Meld je nu aan en ontvang meteen je eerst gratis download: De Urenregistratie waarmee je in één handig overzicht al je gewerkte uren voor de belastingdienst kunt bijhouden!

Het is gelukt!